Youtube ersätter annonsörer efter kontrovers

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit
20 jun 2017, kl 18:17

Nu återvänder storbolag som General Motors, Coca-Cola och McDonalds till Youtube.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit
20 jun 2017, kl 18:17

Google-ägda Youtube har gjort framsteg vad gäller att få tillbaka annonsörer efter att det uppdagades att annonser visades i anslutning till kontroversiella videoklipp på Youtube, rapporterar Wall Street Journal.

Wal-Mart, AT&T, Morgan Chase, Starbucks tillsammans med ett dussin andra stora varumärken har ännu inte återvänt till Youtube, berättar insatta källor till Wall Street Journal. De tillbakadrog sin marknadsföring på hemsidan då det uppdagades att deras reklam visades på extremistiska eller rasistiska Youtube-videos.

Vissa företag har dock återupptagit sin marknadsföring via Youtube, bland annat General Motors, Coca-Cola och McDonalds brittiska enhet. Youtube har även förbättrat sin teknologi för att kontrollera videor, har förpliktat sig till att anställa fler mänskliga bedömare samt har gett marknadsförare mer kontroll kring vilka videos annonser visas i anslutning till. Youtube har också refunderat vissa företag.

En chef på en marknadsföringsbyrå menar dock att återbetalningsbeloppen är väldigt små i jämförelse med PR-skadan som åsamkats deras kunder. Många marknadsförare befinner sig på sidlinjen och väntar på att Youtube kommer försäkra dem att direkt olämpliga annonsplaceringar inte kommer inträffa i framtiden.
 

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel