Sök

Annonssamarbete med BERGHS

Vad en 25-åring vet (och du inte vet) om marknadsföring

Tobias Lundqvist, business director för Berghs Studio

Camilla Bergman

Camilla Bergman

25-åringar saknar erfarenhet, ansvarskänsla och alltför ofta även ödmjukhet. Det vet vi sedan tidigare. Samtidigt har de unika egenskaper som gör dem ovärderliga i ditt team. Här är fyra orsaker till att du ska ha med en 20-something i gänget.

Sådär, då har vi klarat av den provocerande klickbete-rubriken som lockar till läsning. För visst är det orimligt att en 25-åring skulle vara bättre på marknadsföring än vad du är? Jag tror du har fel.

Låt mig förklara:

De senaste fyra åren har jag spenderat som ansvarig för de digitala utbildningarna på Berghs School of Communication. Samtidigt har jag arbetat med att bygga upp ett helt nytt erbjudande som lanserades i veckan. Berghs Studio ska se till att de innovativa idéer som skapas av studenterna faktiskt kan bli verklighet. Genom att kombinera unga kreatörer med seniora kommunikatörer skapar vi en helt ny byråmodell.

Under denna tid av tighta deadlines, kundworkshops och nagelbitande pitchar har jag förstått styrkan i att bygga en bas av unga kreatörer för att nå mer utmanande och nyskapande lösningar. Om jag skulle startat en byrå för fem år sedan hade mitt största fokus varit att bygga en bas av senior kompetens, för att sedan stärka upp med ett antal juniora praktikanter för att ge nya perspektiv.

Jag har nu förstått att den omvända modellen kan vara ännu mer intressant. Ett stort antal unga, kreativa hjärnor som coachas och leds av ett fåtal seniora kommunikationsproffs. På vägen har jag tagit med mig fyra lärdomar om varför kärnan av ditt team bör utgöras av 20-somethings med spring i benen.

1. De vet vad en millennial faktiskt är intresserad av

Det kan tyckas vara en självklarhet, men denna insikt är större än vad den först verkar. Det mest intressanta är att kreatörerna ofta inte vet om det själva. Sätt en brief riktad mot millennials i deras händer och de börjar härma hur en 50-årig man skulle tagit sig an uppgiften. Men få dem att börja filtrera idéerna genom sitt eget beteende och du har en väldigt effektiv darling-dödare. Det kräver en tydlig process för att få det att fungera, där du måste ställa rätt frågor och handleda processen, men om du får den på plats så undviker du många kostsamma misstag.

2. De vet hur en tight budget kan vara den bästa kreativa motorn

Vi har fått briefer från några av världens största företag och något som slår mig varje gång är hur smarta studenterna är med deras pengar. Om du lever på under 10.000 kr i månaden så blir du väldigt uppfinningsrik när det kommer till att finansiera din kreativitet. Tack vare den inställningen har vi kunnat leverera betydligt mer värde för kundens budget än vad som annars skulle vara möjligt. Det mest uppseendeväckande är att den kreativa höjden ofta påverkas positivt av detta.

3. De vet att tråkiga briefer leder till oinspirerande lösningar

När du arbetar med unga kreatörer blir den kreativa briefen allt viktigare. Den modellen vi har upptäckt vara bäst är att involvera studenterna i skrivandet av den. Tillsammans dekonstruerar vi kundbriefen, tar bort informationen som inte är av absolut yttersta vikt och kokar ner resten till den buljongtärning som en kreativ brief bör vara. Jag är väldigt tacksam över att vi mer eller mindre tvingats till att göra detta. Våra kreatörer håller nämligen inte tillbaka när de tycker att kundens brief är oinspirerande, otydlig, spretig och ….. ja, faktiskt rent ut sagt tråkig.

4. De vet att begreppet kvalitet har en ny innebörd

För någon med mer än 10 år i branschen är det nästintill omöjligt att förstå vad som utgör kvalitet för en ung målgrupp i dag. Trots att jag själv bara snuddar 10 årsstrecket så märker jag det hos mig själv. Jag har verkligen försökt att se en hel video med PewDiePie. Det går inte. Min hjärna brinner. Men jag försöker minnas vad Andres Lokko en gång sa angående musiken som tonåringar lyssnar på i dag (och jag parafraserar här). “När jag var 15 år så tyckte våra föräldrar att vi lyssnade på fasansfull musik, men historien visade att vi hade rätt. Jag tycker musiken 15-åriga tjejer lyssnar på i dag är fasansfull, men jag vet också att jag har fel. 15-åriga tjejer kommer alltid ha rätt, fram tills de själva blir en 40-årig musikrecensent-gubbe.”

Därför kommer också den uppstudsiga 25-åriga kreatören alltid ha mer rätt när det kommer till en viss typ av uppdrag. Hon eller han vet det kanske inte själv, men om du sätter upp en process där du ställer rätt frågor och handleder förbi alla fallgropar så har du skapat ett team som kan matcha och överträffa vilket annat team som helst.

Tobias Lundqvist

Tobias Lundqvist är business director för Berghs Studio, som tillsammans med Berghs School of Communications studenter genomför kommunikationsuppdrag åt både byrå- och kundsidan. Läs mer och Berghs Studio här.

Detta är en sponsrad artikel från Berghs School of Communications. Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer