Sök

Nu ska Cristina Stenbeck lyfta hans H&M ur krisen

H&Me-handel

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Zalando börjar sälja den svenska klädjättens varumärke.

H&M:s varumärke Weekday ska börja säljas hos e-handelsjätten Zalando, där Cristina Stenbecks investmentbolag Kinnevik är största ägare.

H&M:s ir-chef Nils Vinge säger till Nyhetsbyrån Direkt att det inte är något nytt att företaget provar de mindre varumärkena på externa marknadsplatser. 

H&M:s klädmärke Cheap Monday säljs sedan tidigare via Zalando. 

Nyhetsbyrån Direkt har frågat Nils Vinge om man i framtiden håller öppet för att de andra separata varumärkena COS och Other Stories kan komma att säljas på externa marknadsplatser. 

"Jag vill inte spekulera i det. Vi växer hela tiden i olika marknader och kanaler och vi utesluter ingenting. Vi är alltid öppna för bra affärer. Det finns väldigt många marknadsplatser som väldigt gärna vill ha alla våra varumärken på sin sida", säger Nils Vinge till Nyhetsbyrån Direkt.  

H&M:s digitala strategi har ifrågasatts och aktien har gått ned kraftigt. Under torsdagen föll H&M-akiten 5 procent, ned till 200 kronor, efter att klädjättens försäljning under maj månad inte levde upp till förväntningarna. 

Vid 13:30-tiden på fredagen stod aktien i 202 kronor. 

Läs mer