Sök

Emanuel Karlsten: Medieutredningen är död – och kanske är det lika bra

Medieutredningen

Jonas Ekströmer/TT/Martin Ridne.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Medieutredningen är död. Det visar den rundringning som Mediepodden gjort till de svenska riksdagspartierna. Kanske är det lika bra.

Det är inte första gången som det utreds om presstödet, men kanske blir det sista. Det känns både som att politiker gett upp om det och tappat intresset. För så mycket pengar handlar det inte om. 550 miljoner ska alltså nu delas ut på ett nytt sätt, där nästan vilken journalistisk verksamhet som helst ska kunna ansöka, enligt Medieutredningens förslag. Det innebär döden för de som levt på presstödet och det innebär att stödet kommer vara väldigt uttunnat. 

Och kanske är det här pudelns kärna. Presstödet, eller mediestödet, kommer inte rädda befintliga journalistiska medier. Och att bråka om de här pengarna är lite som att förhandla om de sista kaksmulorna vid begravningskaffet, för att citera min poddkollega Olle Lidbom.

När vi ringt runt till riksdagspartierna vill förvisso samtliga förändra presstödet, men det är bara Miljöpartiet som också försvarar det som det är formulerat och tror att det kommer vara på plats senast 2019. Alla andra partier, på alla sidor om blockgränsen, är tveksamma till om det kommer vara på plats eller ens gå att revidera tillräckligt.

Det är så klart en allvarlig fråga. Medieutredningens kartläggning av svenska journalistiska medier visar på en kris och hur viktig journalistiken är för Sverige. I den frågan känner regeringen uppenbarligen ett ansvar. Men man verkar samtidigt sakna kapacitet att driva igenom en förändring i frågan.

Det är en prestigefråga för kulturministern, som har haft svårt att visa handlingskraft bortom Instagrambilder och glada miner.

Men kanske är det lika bra att vi glömmer den, eller mest ser utredningen som en grund för en god debatt som får hoppa upp då och då.

Någon egentligen skillnad för journalistiska mediers framtid kommer den tydligen aldrig få.

Vi diskuterar detta mer med Olle Lidbom, som träffade kulturministern i helgen, i veckans mediepodden. Få alla detaljer och insikter där - samt en uppföljning kring om journalister kan ha annonser i sina privata sociala medier-flöden.

 

Läs mer