Min hemlighet fick mig att upptäcka en ny techbransch på väg att födas

Breakit - Min hemlighet fick mig att upptäcka en ny techbransch på väg att födas
Camilla Björkman, Breakit.
Camilla Björkman
Camilla Björkman
Affärsutvecklingschef

Vad i livet är mest värt att prioritera? Många föräldrar skulle nog svara “mina barn”. Nu börjar investerare i USA se enorma möjligheter inom nya området baby tech.

Camilla Björkman
Camilla Björkman
Affärsutvecklingschef

Det syns inte här på min bylinebild, men nu för tiden spänner alla blusar och tröjor jag äger över magen. I oktober blir jag nämligen mamma för första gången!

Jag är jublande glad med energin på topp. Så har det dock inte alltid varit. Under en tid var jag mest bara trött, illamående och framförallt orolig att något skulle hända min lilla tjej.

Så hur hanterade jag det? Som varje kvinna i mitt ställe skulle ha gjort: jag vände mig till Google. Och plötsligt hittade jag en helt ny startup-bransch i full förlossning.

I USA kallas den för ”baby tech” – ett samlingsnamn för all ny teknik och smarta tjänster som rör allt från fertilitet och graviditet till sådant som hör bebislivet till. Och oj, här händer det grejer! Nya innovationer dyker upp på löpande band och allt fler investerare lockas att investera.

I Sverige är det däremot mer tunnsått. Fertilitetsappen Natural cycles och e-handeln Babyshop är två undantag. I övrigt – ganska skralt.

Men min känsla säger mig att det är på väg att förändras.

Dels kommer de flesta startup-trender i USA till Sverige. Dels kan vi redan nu se försiktiga tecken på att investerarnas egna upplevelser av barn påverkar hur de investerar sina pengar. För några dagar sedan skrev till exempel Breakit om att paret Siemiatkowski investerat 2,4 miljoner kronor i Fredrika Bernadottes app för privat bilddelning. Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski (som precis fick sitt tredje barn – grattis!) kommenterade då investeringen så här: 

“Jag och min fru är själva småbarnsföräldrar och kan verkligen relatera till att man vill dela olika privata bilder med olika personer inom sin familj, vänskapskrets och förskola."

Frågan är vilka områden som kommer att komma först, och vilka man ska satsa på? I egenskap av gravid och därmed självutnämnd expert kommer här mina tre spaningar:

1. Allt för fertilitet
I Sverige har vi som sagt fertilitetsappen Natural Cycles, som nu har en kvarts miljon användare och storsatsar. I USA finns uppstickaren Ava, som var en av vinnarna på The Bumps (=största bebissajten i USA) gala med det extremt gulliga namnet Babytech Awards. Det är ett armband som ska upptäckta ens mest fertila dagar. Hur det fungerar har jag ingen aning om – men alla som både försökt att bli med barn och försökt att undvika det kan intyga att behovet av tjänsterna finns.

2. Foodtech för bebisar
Innovation inom barnmat är förstås också ett hett spår, särskilt när trenden med eko och närproducerat samtidigt växer. En av de amerikanska babytech-startups som tagit in mest riskkapital (en halv miljard kronor) och blivit en snackis är Before brands. Med grundaren och vd:n Ashley Dombkowski i spetsen utvecklar de produkter som ska hindra allergier att uppstå hos barn.

3. Teknik som minskar oron
Oro över sina barn är väl en gemensam nämnare hos alla föräldrar. Något amerikanska startups nu vill lösa, med allt från taxitjänster som kör barnen till och från aktiviteter till diverse tjänster inom healthtech. En av de mest hajpade är Owlet Baby care, som säljer strumpor som mäter barnets hjärtfrekvens medan de sover. Det tror i alla fall riskkapitalisterna, som lagt in en kvarts miljard kronor i den amerikanska startupen.

Men problemet att få barnet att sova under hela natten verkar fortfarande ingen startup löst. Eller? Tipsa gärna – jag lär inte vara ensam om att se fram emot den snilleblixten.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel