Sök

Varning på stan – entreprenörer bryr sig inte om världen

Lundells vecka

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Nu vill alla techstjärnor rädda världen – men vem ska göra jobbet, frågar sig Breakits Stefan Lundell.

Sebastian Knutsson (King), Filip Engelbert (Avito), Niklas Adalberth (Klarna), Jonas Nordlander (Avito), Filip Tysander (Daniel Wellington), Niklas Zennström (Skype) och Carl Manneh (Mojang) har minst två saker gemensamt:

# De har alla skapat techbolag som blivit stora kommersiella framgångar.

# Och nu vill de förändra världen till det bättre.

Hela gänget av ovan nämnde techprofiler har tryckt in mångmiljonbelopp i egna och andras initiativ där syftet är att investera i entreprenörer med världsförbättrande affärsidéer. Det går såklart inte att kritisera den ambitionen men efter att igår haft ett längre snack med Videoplaze-grundaren Sorosh Tavakoli undrar jag oroligt – var är alla entreprenörer som ska göra jobbet?

Efter att Sorosh Tavakoli hoppade av Videoplaza (han sålde sina aktier redan året innan) i höstas har han letat efter en idé för att ”fixa planeten”. För Sorosh är det solklart att det är det som ska bli hans nästa stora grej – att skapa ett företag som kan lösa något av jordens riktigt stora problem. Det saknas ju inte precis problemområden att kasta sig över men Sorosh har nu till sist fastnat för klimatfrågan. Den globala uppvärmningen behöver ”fixas”, konstaterar Sorosh. Själv sitter han på både ekonomiska resurser och tid efter sin framgångsrika exit av Videoplaza.

Men efter att han formligen dammsugit den svenska marknaden på startups och entreprenörer inom segmentet grön teknik, cleantech, de senaste månaderna inställer sig alltså frågan – vem ska göra jobbet?

Sorosh slutsats så här långt är nämligen att det är en skriande brist på entreprenörer inom denna livsviktiga nisch. För samtidigt som ”alla” ska bli techentreprenörer och bygga ännu en smart app för gud vet vad så är det alltså skrämmande få som går igång på att lösa klimatfrågan.

Sorosh förklaring är att vi som människor tenderar att lösa de problemen som är närmast oss själva. Bor du i Stockholms innerstad så är problemet att fixa möteskalendern ett mer närliggande problem än den globala uppvärmningen eller extrem fattigdom.

”Då skapar du en mötestjänst baserat på AI istället för att jobba med cleantech”, konstaterar Sorosh.

Själv bor han också innanför tullarna men är ändå fast övertygad om att dra igång en startup som kan förändra världen. Jag hoppas att fler snart är redo att följa hans exempel. Annars är risken uppenbar att techmiljardärernas pengar aldrig kommer göra någon nytta på riktigt.

Trevlig helg!

Veckans fel man på fel plats: Daniel Ek. Spotify-grundaren är en gudabenådad förhandlare och framgångsrik företagsledare. Men han är inte journalist. Kalla mig gärna gnällig men varför kan inte karln ställa upp och svara på lite vanliga frågor när han ändå tar sig tid att delta på sitt eget påkostade techevent Symposium? Istället väljer han att leka journalist som utfrågare av musikproducenten Pharrell Williams.

Veckans e-handlare: Karl-Johan Persson. Han leder ett av Stockholmsbörsens just nu mest ifrågasatta bolag men samtidigt har Karl-Johan Persson utan tvekan börjat få fart på sin digitala satsning. H&M har satsat ofantliga belopp på att komma ikapp nya utmanare som Zalando men vill fortfarande inte redovisa hur stor deras e-handelsverksamhet faktiskt är. I veckan kom dock obekräftade uppgifter från vanligtvis välunderrättade nyhetssajten E-handel.se som hävdar att HM omsätter över 20 miljarder digitalt. Det gör i så fall HM till Sveriges klart största e-handlare.

Veckans invit: Ingvar Kamprad. Ärligt talat vet jag inte hur mycket 91-årige Ikea-grundaren har att göra med möbeljättens strategiarbete men oavsett kom det två spännande nyheter från bolagets i veckan. Ett samarbete inom AR  (förstärkt verklighet) med Apple presenterades på en presskonferens i Älmhult. Dessutom avslöjade Ikea-chefen Torbjörn Lööf att bolaget under nästa år ska flytta delar av sin nät-försäljning till externa e-handlare. Vilka aktörer Ikea ska samarbeta är inte klart men det spekuleras redan om jättar som Alibaba och Amazon.

Veckans mest anmälda: Vigor Sörman. Grundaren av Splay har haft det hett om öronen senaste veckan. Över 1100 anmälningar har kommit in till Konsumentombudsmannen mot Youtubegalan "Guldtuben" som Splay som står bakom. Men Konsumentombudsmannen kommer inte agera. En smula krånglig historia som vår reporter Towe Boström reder ut föredömligt här.

Veckans exit: Cristina Stenbeck. Via sitt börsnoterade investmentbolag Kinnevik sålde hon i veckan de sista aktierna i tyska Rocket Internet. När Cristina Stenbeck nu summera sitt äventyr med Oliwer Samwer (som grundat Rocket Internet) kan hon konstatera att Rocket-investeringen gett ett överskott på nästan 8 miljarder kronor. Det är pengar det med, som vi brukar säga här på Breakit-redaktionen.

Läs mer