Sök

Splay-utmanare växer så det knakar – närmar sig 100 miljoner i omsättning

Relatable

Martin Garbarczy, medgrundare av Relatable. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Doldisbolaget Relatable vill vända upp och ned på hela influencerindustrin.
“Vi är gamla i gamet”, säger medgrundaren Martin Garbarczyk.

Influencer-marknaden har på under ett decennium blivit en global miljardindustri. I korthet går branschen ut på att företag använder sig av sociala profiler som Pewdiepie och Kenza Zouiten för att nå ut med sina budskap till deras publik.

I Sverige finns agenturer som representerar dessa profiler, exempelvis Splay, United Screens och United influencers.

Men i tysthet har nu en ny spelare etablerat sig – som utmanar konkurrenterna med en helt ny modell.

Istället för att representera ett mindre antal sociala profiler och koppla ihop dem med företag har Relatable valt att göra tvärt om. Bolaget har scannat av hela Instagram och byggt ett eget index över sociala profiler. Totalt har bolaget över 14 miljoner influencers och deras olika målgrupper i sitt system. Indexet baseras på hur många följare de olika kontona har och hur engagerade deras följarskara är.

“Det här är marketing tech, vi är inte en vanlig agentur. Vi frågar våra kunder vad de vill ha, sedan går vi in i vårt index och sätter vi ihop kampanjer från a till ö. Vi kontaktar influencers när det finns en klar kampanj och presenterar ett pris för dem. Vi gjorde en kampanj med Polaroid här om veckan där vi koordinerade 260 influencers i sju länder på en och samma dag”, säger Martin Garbarczyk.

På grund av plattformens utformningen kan Relatable jobba mycket mer effektivt än sina konkurrenter, hävdar Martin Garbarczyk.

“När vi gjorde kampanjen med Polaroid var det bara en person från oss som roddade det. På de vanliga agenturerna behövs det liksom tre till fyra personer bara för att få ihop ett frukostmöte med kunder och influencers”, säger han.

Hur säkerställer ni kvalitén i marknadsföringen när ni jobbar på det här sättet?

“Vissa varumärken vill godkänna alla inlägg på förhand innan det går ut medan andra bara vill köra och ger större frihet. Det är upp till kunderna. När det gäller Youtube har vi oftast ganska tydliga riktlinjer vi sätter upp innan. Vi berättar helt enkelt hur det ser ut. Sedan jobbar vi även mycket med “white listing” (det vill säga manuella listor på vilka influencers som är godkända att jobba med och inte. reds. anm.). Vi rensar också indexet på folk som köper följare med våra egna algoritmer”, säger Martin Garbarczyk.

Bolaget startades januari 2016 av Martin Garbarczyk, som haft ledande befattningar på medietjänsten Mynewsdesk, Aron Levin, tidigare chef på Spotify och King, Stefan Pettersson, som bland annat haft flera roller inom Schibsteds mediebolag och Peter Blom som grundat digitalbyrån Rebel & Bird.

“Vi är inte 18 bast och lever startuplife – inte för att det är något fel med det men vi är gamla i gamet. Jag har haft investerare i andra bolag. Den här gången har vi valt att inte ta in kapital, det är enklare utan. Vi har byggt det här helt på förtroendet från våra kunder”, säger Martin Garbarczyk.

Kunder är det ingen brist på. Bolaget arbetar redan med svenska techbolag som Spotify och Lifesum men även internationella jättar som Adobe, Pepsi, Verizon och Google.

Den tunga kundlistan har redan börjat betala sig.

“Vi har tripplat omsättningen hittills i år och år räknar med att landa på åtta–tio gånger fjolårets omsättning”, säger Martin Garbarczky.

Det skulle alltså innebära en omsättning på 80–100 miljoner kronor ert andra år?

“Det är de prognoser vi har men man ska komma ihåg att det här är en extremt snabbrörlig bransch. Det gäller att ha örat mot rälsen precis hela tiden. Anlednignen till att vi kan växa så snabbt är skalbarheten i plattformen. Vi har redan kört kampanjer i 29 länder”, säger han.

Läs mer