Stenbecks budskap till svenska modebranschen: Vi vill investera mer

Breakit - Stenbecks budskap till svenska modebranschen: Vi vill investera mer
Breakit
Breakit

Kinneviks huvudägare Cristina Stenbeck flirtade öppet med modeentreprenörer under gårdagens fashion tech-konferens i Stockholm. För Breakit utvecklar hon sina önskemål – men skrattar bara på frågan om styrelseplatsen i Spotify.

Breakit
Breakit

Efter att Cristina Stenbeck intervjuats på scen under heldagsseminariet Stockholm Fashion Tech Talks på Fotografiska museet var hon omringad av en grupp människor som ville prata med henne under den halvtimme långa kaffepausen. Detta efter att hon under intervjun vänt sig direkt till publiken och sagt:

”Jag vet att finns en massa grundare här i rummet. Många är i uppstartsfasen, men vi på Kinnevik är gärna med från start och erbjuder er kapital, support och nätverk, som kan få er att flyga ända fram till en börsnotering, precis som vi gjort med Zalando.”

När Breakit får en pratstund med Cristina Stenbeck efteråt sticker hon inte under stol med att syftet med hennes medverkan på seminariet är att hitta nya potentiella investeringsobjekt. 

”Jag spenderar mer tid direkt med entreprenörer i dag än jag gjorde förut (när hon var ordförande för Kinnevik, reds anm). Jag jobbar med att rekrytera relevanta talanger till Kinnevik och skapa strukturer för att investera mer i mode och tech.”

Fick du några intressant förslag från alla dem som kom fram?

”Det var flera spännande idéer. Jag hade kunnat stå där hela dagen. Mycket handlade om potentiella affärsmöjligheter för Zalando och det lyssnar jag gärna på. Zalandos succé och vårt partnerskap med danska Bestseller gör det möjligt att investera i nya innovativa plattformar i Europa.”

På scen nämnde du Spotify som en av Zalandos ”syskon” i Sverige. Stämmer det att du är på väg in i Spotifys styrelse?

”Haha, det får vi prata om någon annan gång.”

Om Zalando pratar dock Cristina Stenbeck mer än gärna. Från scenen berättade hon för intervjuaren Emma Ohlson, generalsekreterare för modebranschföreningen ASFB, om hur Kinnevik tidigt gick in i e-handelssajten som startades av tyskarna Robert Gentz and David Schneider 2008.

”Vi har investerat en svindlande mängd kapital i Zalando, totalt 900 miljoner euro. Lockelsen när vi gjorde den första investeringen 2010 handlade väldigt lite om mode, utan om grundarnas våghalsiga vision att binda ihop 15 länder med en ny teknologisk plattform.”

Jätteinvesteringen i modepionjären var länge ifrågasatt, men i dag talar siffrorna sitt tydliga språk. Zalando har utvecklats till Europas största modebutik på nätet, med 200 miljoner besökare i månaden. Bolaget omsatte cirka 36 miljarder kronor i fjol, är lönsamt sedan ett par år tillbaka och Kinneviks 32-procentiga ägarandel är i dag investmentbolagets överlägset mest värdefulla innehav, värt betydligt mer än Tele2 och MTG tillsammans.

”I förra veckan nådde Zalando all time high med ett börsvärde på över 10 miljarder euro. Ni kanske blir illamående av alla de här finansiella siffrorna, men det jag försöker säga att det här ger oss alla en anledning att vara optimistiska”, sa Cristina Stenbeck från scen.

Hon menar att den ledarposition som Sverige just nu har i tech-världen är en stor fördel.

”Det bildas en typ av ’tech echo systems’, inte bara runt Zalando, som satsar mycket på Sverige, utan även runt Klarna, Spotify och våra andra bröder och systrar i Stockholm. Det är fantastiskt, för det attraherar kapital och gör att andra entreprenörer ser möjligheterna och vågar testa vingarna.”

Från scen berättade Cristina Stenbeck också om sitt eget stora modeintresse. Innan hennes far Jan Stenbeck gick bort 2002 och hon plötsligt och oväntat, 24 år gammal, fick ta över familjeimperiet, var hon anställd på modehuset Ralph Lauren i New York.

”Mode har alltid varit en passion för mig. Men investeringarna som vi gjort visar också att det finns enorma affärsmöjligheter i industrin. Mode kan vara snabbt och trendigt, men det finansiella stödet måste vara långsiktigt. Det är där min roll är i dag.”

På den efterföljande lunchen på Fotografiska sitter jag bredvid en av de entreprenörer som köade för att få prata med Cristina Stenbeck. När jag frågar hur det gick svarar han:

”Jag presenterade mig själv och mitt företag och då drog hon in flera andra entreprenörer i samtalet och sedan diskuterade vi tillsammans. En person som hade mer personliga frågor tog hon på axeln och så gick de undan tre steg för att kunna prata på tu man hand. Det var rätt fantastiskt att uppleva faktiskt. Hon var ett sådant proffs, jag tror alla kände sig sedda.”

HENRIK HULDSCHINER

Läs fler artiklar
LÄS MER