Youtubers kritiska mot Guldtuben – 120 anmälningar till Konsumentverket

Breakit - Youtubers kritiska mot Guldtuben – 120 anmälningar till Konsumentverket
Vigor Sörman, grundare av Splay.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Den svenska Youtube-galan Guldtuben har de senaste dagarna mottagit kritik för bristande transparens. Nu kan Breakit avslöja att över 120 anmälningar om "vilseledande marknadsföring" har inkommit till Konsumentverket.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

De senaste dagarna har det stormat kring Guldtuben, Nordens största Youtubegala. 

Dagarna innan evenemanget, som via en omröstning utser Sveriges främsta Youtubeprofiler, publicerade Youtube-profilen "KaptenRiley" inlägget "Jag anmäler Guldtuben - granskningen".  I inlägget kritiserar Daniel Riley bland annat arrangören Splay för att inte vara tillräckligt transparenta när det kommer till omröstningens upplägg samt ifrågasätter galans oberoende.

Kritiken grundas bland annat i att arrangören Splay, vars affärsidé bygger på att hjälpa innehållsskapare på Youtube att kapitalisera på sitt innehåll, representerar många av de nominerade.

I inslaget uttalar sig även Youtube-stjärnan Joakim "Jockiboi" Lundell, som sedermera vann priset "Årets Youtuber" på galan. Han hävdar bland annat att Splay varit dåliga på att besvara frågor kring vad som gäller kring nomineringarna och omröstningen.

"Till nästa år behöver vi en gala som anordnas av flera nätverk, det är så viktigt att alla får en rättvis chans. Guldtuben ska vara för alla!", sade han sedermera från scenen i samband med att han vann sitt pris, enligt Aftonbladet.

LÄS MER: Smygreklam och fusktävlingar – Youtube-nätverk får tuff kritik

Enligt Konsumentverkets regler ska det framgå vilka regler och kriterier som gäller när det kommer till tävlingar – något som Daniel Riley i sitt klipp ifrågassäter om Splay uppfyllt. I klippet hävdar han att han har anmält Splay till Konsumentverket, och informerar dessutom andra att de kan göra samma sak.

Nu kan Breakit avslöja att ett stort antal personer har anmält Splay. I fredags hade det inkommit hela 125 anmälningar till Konsumentverket. De flesta under rubriken "vilseledande marknadsföring".

Siffran är dessutom sannolikt i underkant eftersom ärenden efter 2 juni ännu inte har registrerats. 

Några ytterligare detaljer om anmälningarnas innehåll framgår däremot inte.

Vigor Sörman, grundare av Splay, säger att man ännu inte tagit del av anmälningarna. Men han menar att informationen kring galan och tävlingen varit tydlig och att det under nomineringsprocessen funnits tydliga tävlingsregler för respektive kategori. 

”Vi har alltid varit tydliga kring våra värderingar, att Guldtuben är en gala som hyllar innehållsskapare som gör YouTube till en bättre plats och att vi tar avstånd mot kränkningar och näthat. Jag ser inte hur detta kan bryta mot marknadsföringslagen, säger Vigor Sörman. 

Vad är det för värderingar man lutar sig mot? 

”Det handlar om sunda värderingar, att man ska följa Youtubes riktlinjer och policys och att man ska skapa ett innehåll som inte bygger på hat, rasism och diskriminering”. 

På frågan om kritiken rörande bristande återkoppling säger Sörman att de inte kan svara alla som hör av sig, men att de gett svar på övergripande frågor.

Han säger vidare att inga andra Youtube-nätverk hört av sig eller visat intresse för ett samarbete kring galan. 

"Men om andra nätverk har intressen av att antingen finansiera egna galor eller idéer om en gemensam gala kommer vi självklart att lyssna". 

Han har ingen förståelse för kritiken om att galan skulle upplevas som icke oberoende eller icke transparent. 

"Nej. För det första är det en gala som vi på Splay arrangerar. Vi sätter reglerna och vi sätter de värderingar som gäller. Utöver det är det folket som röstar. Den som fått flest röster och följer reglerna och värderingarna vinner." 

Sörman poängterar dessutom att Splays profiler endast vann 3 av 15 priser på galan.   

Finns det anledning att se över galan med tanke på den kritik som framkommit? 

"Vi utvärderar varje år för att förbättra tävlingen på olika sätt. Självklart kommer vi att göra en utvärdering".    

I en kommentar till Breakit skriver Daniel Riley att han tycker att det är bra att Splay dragit igång Guldtuben, som han anser är professionellt utfört rent visuellt och organisatoriskt. 

"Jag vill vara tydlig med att den enda kritiken gäller galans öppenhet. Att det endast är ett nätverk som har insyn i galan, och att de inte är tydliga med vilka regler de går efter", säger Daniel Riley. 

LÄS MER: Efter debatten om dold reklam: Splay inför annonsmärkt-garanti

Läs fler artiklar
LÄS MER