Sök

Per Holknekt har köpt varumärket Covfefe: "Om ett år har jag gjort en bra affär"

Per Holknekt har registerart varumärket Covfefe. Foto: Privat samt skärmdump från Twitter.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Varumärkesexperten och Odd Molly-grundaren Per Holknekt hoppar på det virala tåget och varumärkesregistrerar ordet Covfefe – det nya "ordet" som under gårdagen fick internet att explodera.

Den amerikanska presidenten Donald Trumps Twitter-konto genererar som bekant nyheter på löpande band. Men igår resulterade kontot i en lite annorlunda "nyhet" – på grund av en felskrivning.

Allt från CNN till Aftonbladet plockade upp Trumps virala felskrivning "Covfefe".

Ordet resulterade snabbt en egen hashtag och presidenten hånades friskt på sin favoritplattform Twitter. Ett dygn efter att tweeten skickades ut hade den redan fått över 125.000 retweets och #covfefe hamnade högt upp på trendlistan.

covfefe-trump_wide-b5fd498736b7baadff7cf38932c364133fb1847a.png

Nu har den svenske varumärkesexperten och entreprenören Per Holknekt registrerat Covfefe som ett varumärke hos det svenska Patent- och registreringsverket, kan Breakit berätta.

“Jag har varumärkesradarn på dygnet runt. Nu äger jag rättigheterna i EU till världens kanske mest omtalade ord just nu. All marknadsföring är redan gjord av media. Det är kalas”, säger Per Holknekt.

Han berättar att han hittills sjösatt 32 varumärken i sin karriär. För det 33:e betalade han 3600 kronor.

Tror du att du kommer tjäna pengar på det?

“Jag gjorde det här med glimten i ögat. Men man vet aldrig. Kanske Starbucks vill göra någon grej på detta i München, då får de prata med mig först. Om ett år tror jag att jag har gjort en bra affär. 3.600 kronor är bara jordnötter i sammanhanget”, säger Per Holknekt.

Brukar du leta nya varumärken bland “trending topics” på Twitter?

“Jag har aldrig varit på Twitter. Jag bara läser om det.”

Per Holknekt lämnade sitt klädbolag Odd Molly 2013. 

Läs mer