Sök

Fem influencers fälls för smygreklam på sociala medier

ReklamombudsmannenReklam

Isabella Löwengrip och Amanda Schulman.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Fem influencers fälls för smygreklam i sociala medier, rapporterar Resumé.
På listan finns bland annat Isabella Löwengrip och Amanda Schulman.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) ryter ifrån mot en rad välkända profiler och influencers, rapporterar Resumé. 

Nämnden har fällt de olika aktörerna efter att man tittat på hur de marknadsfört kampanjer på Snapchat och Instagram. 

På den svarta listan återfinns bland annat Isabella Löwengrip som fälls för två inlägg om sitt märke LCC på Snapchat. Det rör sig bland annat om ett inlägg som publicerats på "Min Story" på Löwengrips konto "Blondinbella".

Influencern Elin Lewenhaupt fälls också, här rör det sig om två inlägg om klocktillverkaren Daniel Wellington på Instagram. 

Breakit har tidigare rapporterat om hur Amanda Schulmans och Hanna Widells marknadsföring kring kosttillskottet Hers mött skarp kritik.

Kosttillskottet har skapats tillsammans med företaget Better You, och Amanda Schulman har fällts för Instagraminlägg om vitaminer från Better You. 

Enligt utlåtandet rör det sig om en bild på en burk som det står "Hers" på. 

Resumé rapporterar även att Anitha Schulman fälls för inlägg om Accent på Instagram och Rebecca Fredriksson för inlägg om Björn Borg. 

Nämnden anser att det har varit svårt för dem som sett inläggen att se att det rör sig om reklam. I de aktuella granskningarna fälls både influencern och det företag som de har gjort reklam för, skriver Resumé.  

Reklamombudsmannens beslut fungerar som en form av vägledning i god marknadsföringsetik, men de har ingen befogenhet att utdela exempelvis skadestånd. 

Däremot publiceras besluten offentligt och enligt Reklamombudsmannen upphör de flesta med reklamen när de fälls. 

Läs mer