Breakit - Dags att jobba med influencers? Här är fällorna du ska undvika
Isabella Löwengrip och Linda Hörnfeldt. Foto: Erik Wisterberg och Emily Dahl.

Dags att jobba med influencers? Här är fällorna du ska undvika

Jonas de Lange
Jonas de Lange
07 sep 2017, kl 15:39

Bloggprofilerna Linda Hörnfeldt och Isabella Löwengrip ger sina 6 bästa tips på hur man som företag lyckas med Instagram-stjärnor och youtubers.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
07 sep 2017, kl 15:39

Influencer marketing – det vill säga marknadsföring med hjälp av sociala profiler – har blivit ett standardverktyg för många svenska konsumentstartups.

Snabbväxare som Daniel Wellington, Na-kd och Axel Arigato har alla lyckats bygga företag med fokus på den nya marknadsföringsformen och även jättar som H&M och Telia satsar på de sociala profilerna.

Men hur gör man egentligen som företag för att nå ut på rätt sätt till konsumenterna och är det ens läge för ditt bolag att använda sig av influencers?

Vi har pratat med bloggprofilerna Isabella Löwengrip och Linda Hörnfeldt som ger sina mest konkreta tips till bolag för att lyckas med den nya tidens marknadsföring.

1. Börja med en tydlig story

Enligt både Isabella Löwengrip och Linda Hörnfeldt finns det anledning för alla möjliga företag att använda sig av sociala profiler för att nå ut. Dock är det främst en fördel för bolag med konsumentprodukter.

“Det kan vara allt från banker eller försäkringsbolag till e-handlare till fackförbund”, säger Isabella Löwengrip.

Enligt Linda Hörnfelt ligger fokus på att hitta ett tydligt budskap som man vill förmedla. 

“Ibland kan det handla om att gå lite djupare än produkten man säljer. Är man ett försäkringsbolag måste man förmedla storyn. Varför köper folk försäkringar, jo för att skydda sig. Man måste börja där, i sin egen produkt och affärsstrategi”, säger Linda Hörnfelt.

2. Gör din research

Ett centralt fel bolag gör, enligt Linda Hörnfelt, är kopplat till att man inte kollat upp influencers på förhand.

“Man kan inte tänka att ‘Charlotte Perelli har vi ju hört om, hon kör vi på’. Bara för att man inte känner till någon betyder det inte att det inte är en bra influencer. Man måste göra research för att hitta den som är nischad mot din målgrupp”, säger hon.

Som exempel lyfter hon fram en kampanj som arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen gjorde tillsammans med youtubern Therese Lindgren.

“Vid första ögonkast verkar det jättekonstigt. Hon gör mest sminkvideos på sin kanal. Men hon är utbildad systemutvecklare och då känns det klockrent att ta hjälp av henne om man vill få fler unga kvinnor att söka den typen av utbildningar”, säger Linda Hörnfelt.

3. Glöm räckvidden, tänk på relationerna

“Vill man ha räckvidd kan man lika gärna använda Facebook eller Google”, konstaterar Linda Hörnfeldt.

Hon menar helt enkelt att de sociala profilerna framförallt är till för varumärkesbyggande reklam. Direkt konvertering till köp bör komma i andra hand.

“Det kan vara alldeles lysande ibland för trafik och konvertering också men värdet ligger i att influencern har byggt upp en trovärdighet mot sina följare och en relation som du vill åka med på. Den räckvidden är dyrare än vanliga bannerannonser där det inte finns något inbyggt förtroende”, säger hon.

4. Låt profilerna göra jobbet

Ett av de vanligaste misstagen, enligt Isabella Löwengrip, är att bolagen lägger sig i för mycket.

“Bolaget ska såklart kunna vara med och bestämma budskapet och vilken produkt som eventuellt ska synas men i slutändan är det influencern som måste bestämma vad som ska göras. Ibland kanske en produkt bara syns i bilden, eller så tar man en bild rakt fram. Det viktigaste är att personen bestämmer”, säger hon.

Linda Hörnfeldt delar hennes uppfattning.

“Det är klart att man ska kunna kolla igenom så det inte finns något faktafel men man ska inte vara inne och peta i formuleringar för då blir det inte äkta. Det handlar om relationer och sånt tar tid. Om följarskaran inte tycker att det känns rätt kommer det inte funka”, säger hon.

Hur kan man som bolag vara säker på att ens varumärke syns på rätt sätt om man inte får styra?

“För bolagen handlar det om att man måste bygga upp en tydlig identitet innan, så det blir lätt för influencern att skapa innehållet. Det hänger på att bolaget vet vem den är och hittar rätt influencer. Om jag till exempel skulle skriva om snus blir det svårt att skriva om bolaget eftersom jag inte är en trovärdig kund. Om det inte passar mig blir det inte ärligt”, säger Isabella Löwengrip.

5. Var tydlig från start

För varumärkena som vill synas bland instagramstjärnor och youtubers är det inte bara viktigt att ha ett tydligt varumärke – man måste också vara tydlig med vad man väntar sig av reklamen.

“Ibland kan det finnas en förväntan på mer direkta konverteringar på en gång, i andra fall kanske man tror att influencern ska leverera en annan typ av innehåll. Man måste vara tydlig innan med vad budskapet är, hur man vill att personen länkar, om det är en specifik produkt eller kampanj och vad man vill ha ut av det hela. Jag har pratat med många influencers som inte har fått några tydliga riktlinjer från kunder som sedan blir sura. Man skulle aldrig göra så att man gav ett uppdrag till en reklambyrå med instruktionen ‘gör något kul bara’”, säger Linda Hörnfeldt.

6. Välj inte vana reklamare

Isabella Löwengrip har byggt sitt imperium på sin egen blogg, helt utan någon formell kommunikations- eller PR-utbildning. Hon menar att det kan vara en fördel när man letar influencers.

“Träffar du någon som inte tränat på att nå ut med ett reklambudskap så träffar du rätt. Det är svårt att få det att låta naturligt annars. Man ska hitta de med en naturlig röst. Det är då man får genomslagskraft”, säger hon.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel