Myten, buzzordet, apparaturen – innovation

Breakit - Myten, buzzordet, apparaturen – innovation

Suzan Hourieh Lindberg, affärsutvecklare och projektledare på Berghs School of Communication

Vi kan vara överens om att innovation är ordet just nu. Alla vet inte riktigt vad det exakt innebär men man har förstått att det är någonting viktigt. Plus att grannen verkar vara grymt bra på att jobba med just det. Innovation. ”Tror jag hörde något om disruptivt”. Paniken!

Nu tänker du att jag kommer säga att det är en fluga? Fel.

Min högst analytiska åsikt är att det aldrig har varit viktigare att se över sin verksamhet och dess potential samt matcha den mot den marknad som komma skall. Att sitta i sina gamla stukturer för att det alltid har funkat kommer inte att fungera i längden. Vill du överleva så är det dags att börja med att förstå att grannen inte har helt fel. Blir du rädd så är du på rätt bana.

Nu känns det lite som att jag predikar för kören eftersom jag med denna text i denna tidning når dig som är en digital evangelist och kanske till och med driver en startup. Du kan det där med innovation. Du är ju grannen!

Om inte – vilket de flesta dödliga inte är, se hit. Jag ska ge dig receptet för hur du kan jobba med just innovation.

Processen
Att jobba med innovation utan en processledare av något kan liknas vid en pinatafest. Vi vill åt godiset men lokalsinnet felar. En processledare med en tydlig process på innovationsmöten/-träffar/-labbar är viktigt för att kunna arbeta fram koncept som är faktiskt genomförbara. Processledaren ser till att ni inte spinner iväg vilket är lätthänt när man äntligen får jobba utanför autopiloten.

Googles Innovation Lab jobbar ganska fritt på alla sätt. En sa de inte tummar på är just processen. ” Innovation is a process, not an event.” – G Suite

Nuff said.

Interdisciplinärt
Det bästa innovationsarbetet sker inte genom att sitta med sin avdelning och spåna på olika utvecklingsidéer. Nej, det kallas ett fikamöte.

Ta in externa parter, vare sig det handlar om externa specialister eller folk från andra avdelningar. Har ni en kundtjänst? Ta in personal från den avdelningen. De är den avdelning som på riktigt har kontakt med era kunder och är med andra ord ovärderliga för innovationsprojekt. Ta in folk i olika åldrar, med olika bakgrund och med olika kunskaper.

Vi på Berghs School of Communication fick ofta frågan om det går att jobba med våra studenter i innovationslabbar. Boom – vi jobbar idag med Student Lab där våra studenter utmanar bolagens genom att jobba fram nya koncept utifrån en utmaning bolaget har. Student Labs framgång ligger mycket i det faktum att studentteamen är just interdisciplinära med studenter från Berghs fårn olika utbildningar tillsamman med studenter från resten av landet! Vi har jobbat med SVT, Fortum, Propellerhead, Sparbankerna m.fl. I alla cases har bolagen på ett eller annat sätt valt att gå vidare med koncept som kom fram i ”laben”.

Kreativitet
Detta är kryddan till ett bra koncept. Jag inser att kreativitet är subjektiv. Med det sagt, involvera kreativa människor i era innovationsprocesser. Vi har en förmåga att sätta fart på folk som inte är vara att behöva tänka kreativt. Som ni kan läsa in i ovanstående mening så ser ja mig själv som en kreativ person, ödmjuk som jag är. Däremot får jag min kreativitetsboost från våra studenter. De är fria i sinnet, okalibrerade av en arbetsplats och framför allt otroligt kreativa! Så, du kära student – du är min musa. Vem är din? Denna ska in i innovationsprocessen.

Kära kommunikationschef, marknadschef, affärsutvecklingschef, säljchef, HR-chef och styrelse: Ingen panik, det är ännu inte försent. Mitt bästa tips till er: bli polare med grannen.

Suzan Hourieh Lindberg, affärsutvecklare och projektledare på Berghs School of Communication

Det här är ett sponsrat inlägg som är en del av Breakits annonserbjudande. Inlägget kommer från Berghs School of Communication. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs fler artiklar
LÄS MER