Sök

Football addicts vd låter sig tatueras för 87.000 kronor: "Bara inte ansiktet"

Football Addicts

Patrik Arnesson, vd på Football addicts. Foto: Jonas de Lange.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Göteborgsbolaget Football addicts har dragit igång en egen crowdfunding-kampanj. Då ger vd:n bort sin hud för 87.000 kronor.

Football addicts utvecklar en app som låter användarna följa alla världens fotbollsmatcher.

Som en del av sitt sociala arbete har bolaget även startat en egen fotbollsakademi i Kambodja.

“Vi hade en kollega som jobbade från Kambodja. Han berättade att fotboll var extremt otillgängligt där. Gräsrotsfotbollen existerar inte där som i Sverige”, säger Patrik Arnesson, vd på Football addicts.

Bolagets ursprungliga plan var att bygga fem nya fotbollsplaner i landet. Prislappen hade då landat på 2 miljoner dollar.

“Det är ungefär hela vår omsättning så det blev lite saftigt. Istället hyr vi en plan dygnet runt, som är gratis att spela på, och så har vi satt upp en akademi”, säger Patrik Arnesson.

Varje vecka deltar 150 barn på Football addicts träningar i Kambodja. Deras utveckling kan följas i en egen app som bolaget utvecklat. Nu vill Football addicts ta med akademin till Gothia cup i Göteborg. För att genomföra resan har bolaget satt upp en crowdfundingkampanj på 260.000 kronor.

“Vi lägger ungefär 300.000 kronor per år på akademin. Vi får ofta mejl från fans som följer dem i appen och vill hjälpa till på olika sätt. Nu kände vi att vi vill be dem om hjälp. Det här är inte bara ett sätt för dem att hjälpa till utan också en möjlighet att visa hur vi försöker göra fotbollen mer tillgänglig”, säger Patrik Arnesson.

I kampanjen finns en rad priser beroende på hur mycket pengar man väljer att skänka. Det kan bland annat var en annonsfri version av bolagets flaggskeppsapp Forza football, eller en egen matchtröja från Forza football.

Det mest uppseendeväckande är ändå Patrik Arnessons beslut att låta sig bli tatuerad av upp till tre olika personer – om de skänker 87.000 kronor.

“Vi har en massa konkurrenter som tagit in flera miljoner i riskkapital. Jag tänker att de kanske vill tatuera in sitt appnamn på mig. Det är ett sätt att låta dem bränna sitt kapital och samtidigt hjälpa akademin”, säger Patrik Arnesson.

Han har även en slug plan för om det osannolika scenariot, att konkurrenten köper annonsplats på hans hud, faktiskt inträffar.

“Då tatuerar jag bara in ordet 'slakta' precis ovanför efteråt”, säger han.

Har du satt några begränsningar?
“Ja, det får inte vara politiska budskap eller fula ord. Så ska jag nog förtydliga bara så att det inte blir i ansiktet. Det hade känts lite tungt”, säger han.

Läs mer