Nya App store-reglerna kan bli ett superlyft för Spotify och Netflix

Breakit - Nya App store-reglerna kan bli ett superlyft för Spotify och Netflix
JANERIK HENRIKSSON / TT/ AP/ Markku Ulander
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Apple verkar vara på väg att sänka sin egen intäktsandel från försäljning i App store. Det vore ett glädjebesked för alla som säljer prenumerationer i Ios-appar.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Under helgen rapporterade Financial Times om att den intäktsdelningsmodell som Apple har använt de senaste tolv åren sannolikt kommer att bytas ut.

Modellen går kort och gott ut på att Apple tar 30 procent av alla försäljningsintäkter från appar - en avgift som kallas "Apple-skatten". Den tas ut inte bara för appar som kostar pengar i sig utan också på prenumerationer som tecknas inuti appar som har laddats ner i App store.

Ett exempel på det är en månadsprenumeration på musiktjänsten Spotify.

Att sänka avgiften vore ett logiskt drag av Apple. Bolaget är på väg att rulla ut egna medietjänster som ska konkurrera med de företag som idag tvingas betala 30 procent av sina appintäkter till Apple.

Det kommer på sikt att bli ohållbart om företag som Spotify och HBO ska konkurrera med Apples egna tjänster och samtidigt "betala skatt" till bolaget. Följden skulle antingen bli massiv kritik mot Apple ("ni missbrukar er ställning") eller att konkurrenterna letade efter sätt att få sina användare att köpa prenumerationer på annat håll, exempelvis på webben.

Enligt de uppgifter som har sipprat ut finns det inget färdigt förslag på hur den nya intäktsfördelningen kommer att se ut i procent, bara att den ska bli lägre än i dag.

Förändringen skulle också få stor betydelse för spelföretag som King och Supercell. Mobilspelsbolagen säljer extrafunktioner och bonusar intui sina appar - en tjänst som ligger bakom lejonparten av vinsterna.

Att Apple, världens största företag, ser över intäktsfördelningen kan också få svallvågor utanför App store. Fördelningen 70/30 har fått bilda modell för en mängd olika partnerskap i den digitala ekonomin, exempelvis det mellan Spotify och skivbolagen.

En allmän översyn kan få fler aktörer att börja fundera över om det går att bygga en mer rättvis modell. 70/30-modellen kom till 2003 under Steve Jobs ledarskap på Apple och användes ursprungligen bara i musikbutiken Itunes.

Läs fler artiklar
LÄS MER