Sök

E-handelsgurun: Rörlig bild blir nästa stora grej för branschen

Postnord

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Rörlig bild kopplat till e-handel är nästa stora grej. Det tror Postnords branschexpert Arne Andersson som befinner sig på världens största e-handelskonferens i Chicago.

Under den senaste veckan har Internet Retailer Conference Exhibition, IRCE, pågått. Runt 10.000 deltagare är på plats för att lyssna på föreläsare och diskutera de hetaste trenderna inom e-handel.

Arne Andersson videobloggar från Chicago tillsammans med Patrik Müller från betaltjänsten Dibs. Det är just rörlig bild kopplad till e-handel som han tror är nästa stora trend.

“Jag tror det kommer bli otroligt stort. Du kan både se en rörlig bild av klänningen du vill köpa och så finns det en köpknapp kopplat till videon. Det ger en bättre köpupplevelse”, säger Arne Andersson.

Han har bland annat besökt seminariet Amazon & Me, där handlare som säljer på Amazon berättar om sina strategier. Ett annat tema för årets konferens har varit metoder för att skapa en sömlös handel.

“Omni-channel är det som alla pratar om här, att ge konsumenten en friktionsfri resa. Allt ska hänga ihop och vara smidigt, från att du ser en annons på nätet ända tills det kommer till eventuell reklamation eller retur. Det är ingen trend utan en realitet, men det är en lång resa att få ihop det analoga och digitala”, säger han.

När Arne Andersson ringer upp från Chicago har han precis lyssnat på en föreläsning med nätbutiken 1-800 Flowers. Företaget togs över av James McCann på 1970-talet och med det blev han bland de första i världen att använda avgiftsfria telefonnummer för att sälja varor och tjänster direkt till konsumenterna.

“Det var otroligt disrupting på den tiden. De var även först med att lägga upp en butik på Facebook. Det var en himla bra föreläsning om förändring och innovation. Jag nästan ryser när jag säger det, man är verkligen mitt i stormens öga på något sätt i den här förändrings- och utveklingsresan”, säger Arne Andersson.

För att uppnå en sömlös handel pratas det mycket om olika fraktalternativ, lagersaldon och systemintegrationer.

“Många har blivit medvetna om logistikens viktiga roll för oss som konsumenter. Det ska finnas en stor valfrihet och tillgänglighet. Det är du som ska välja hur du vill ha ditt paket levererat, om det är direkt till hemmet eller kanske till jobbet. Det är en het trend i Sverige just nu”, säger Postnord-experten.

Läs mer