Tyckte vårdkläder var trista – omsätter 36 miljoner på glada färger

Breakit - Tyckte vårdkläder var trista – omsätter 36 miljoner på glada färger
Phillip och Sofi Miller på Vårdväskan. Foto: privat.
Camilla Björkman
Camilla Björkman
Affärsutvecklingschef

Med färgglad, personlig vårdutrustning vill doldisarna Sofi och Phillip Miller från Falkenberg sätta färg på vården. Nu finns deras företag Vårdväskan i fem länder och växer för varje år. Här är deras lärdomar till andra startups som vill expandera till nya länder.

Camilla Björkman
Camilla Björkman
Affärsutvecklingschef

Det var när Sofi pluggade till ambulanssjuksköterska och Phillip till polis som de fick idén. Polisstudenterna kunde då köpa väskor med polisemblem – men ingenting liknande fanns för vårdstudenterna.

”Jag kände att vi sjuksköterskor fick så lite positiv uppmärksamhet. Trots att så många gjorde ett fantastiskt jobb inom vården så fanns ingen riktig yrkesstolthet, på samma sätt som hos poliserna”, säger Sofi Miller när Breakit träffar henne och Phillip i Halmstad.

Kaos med 1.000 väskor

Sagt och gjort designade de en väska till vårdpersonalen. Därav företagsnamnet ”Vårdväskan”.

”Den skulle visa yrket man valt och skapa en gemenskap och stolthet redan under studietiden", säger Sofi.

Resultatet blev – kaos. De 1.000 väskor som beställdes från Kina såg ut som stryk, med fula och sneda kors som sytts på helt fel.

”Så vi satt där i vår etta och klippte till kanterna på varenda kors för att sedan packa om dem”, säger Phillip.

Finns i fem länder

Fem år och många upp- och nedgångar senare omsätter deras e-handel Vårdväskan 36 miljoner kronor med en vinst på runt en miljon (2016). Den röda vårdväskan har kompletterats med bussaronger, arbetsskor och namnskyltar – allt i starka och klara färger. Målgruppen är numera hela vården.

”Vi vill få in glädje i vardagen hos oss som jobbar i vården, visa omtanke och lyfta människorna här. Det handlar om att bygga en identitet och låta dem visa sin personlighet även på jobbet”, säger Sofi som fortfarande jobbar som ambulanssjuksköterska samtidigt som hon driver Vårdväskan.

Dissar startuphajpen

Från kontoret i Falkenberg har de expanderat till fem länder: Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien och senast Finland. Nu är planen att växa i alla länderna. Till sin hjälp har de bland annat Arne Andersson, e-handelsveteran på Postnord, som tidigt gick med i styrelsen och numera gått in som mindre delägare. Verksamheten är idag helt självfinansierad.

”Man får en annan uppskattning för pengar och resultat om man finansierar allt själv. Det får bara inte hända att företaget riskeras”, säger Sofi.

Dagens startuphajp ger de inte mycket för.

”Folk kommer till oss och säger att de vill dra igång något. Då vill man bara svara: ’nej, för i helvete!’. Det är fruktansvärt mycket jobb. Pallar du inte trycket – gör det inte”, säger Phillip.

”Samtidigt måste man vara naiv, tro på sig själv och bara köra", säger Sofi.

Här är Sofi och Phillip Millers sex viktigaste lärdomar till andra entreprenörer som vill expandera utomlands:

1. Välj rätt land

Det är lätt hänt att man vill gå in i ett land för att man råkar ha kontakter där eller redan har en anställd som kan språket. Men det är ingenting att basera en hel utlandsexpansion på, menar Sofi och Phillip Miller. De har själva testat olika vägar för att välja land och säger att det inte finns något universalråd.

”Vi gick till exempel in i Norge delvis för att befolkningen är köpstark och liknar svenskarna. Det finns dessutom många svenskar som jobbar inom vården där. Det var rätt på många sätt, men Norge visade sig å andra sidan vara helt åt helvete logistiskt, säger Phillip.

2. Gör din research

Ett sätt att hitta rätt land är att ta hjälp av Exportrådet.

”De har siffror som visar hur köpkraften i landet är, hur stor sysselsättningsgraden är, hur många som har tillgång till nätet och i vårt fall: hur många som jobbar inom vården. De kan även hjälpa dig att sätta upp lokala kontor", säger Sofi.

”Vi kollade också mycket på sökningar på våra produkter på Google och i sociala medier, och använde Instagram för att se hur människor inom vården klär sig i det land vi ville in i", tillägger Phillip.

3. Se över kundresan – bli lokal på riktigt

Ett misstag man lätt kan göra är att snabbt översätta sin sajt eller webbshop och lansera den i ett nytt land. Men minsta lilla fel kan skapa osäkerhet hos kunden – som då inte vill handla.

”Det kan vara småsaker, som att vi råkade ha kvar vårt svenska telefonnummer på vår finska sajt. Man har bara en chans att fånga kunden", säger Phillip.

Nyckeln är att se över hela kundresan. Från det att kunden börjar tänka på att handla det du säljer till att köpet är levererat. Känns det 100 procent lokalt? Vårdväskan använder sig oftast av lokala personer som gör översättningarna till nya sajter, men är noga med att hela tiden se över sajterna. Använder man sig av en översättningsbyrå – be en lokal person granska texterna.

Även sortimentet bör anpassas till marknaden, Vårdväskans toppsäljare varierar till exempel från land till land.

4. Anställda i Sverige – eller utomlands?

En vanlig fråga är om man ska öppna kontor i landet man går in i – eller driva allt från Sverige. Här finns inget rakt svar – allt beror på vilken verksamhet man har. Vårdväskan driver alla sina utländska verksamheter från kontoret i Falkenberg.

”Vi har både testat att först anställa någon som kan språket, och att först se om det finns en försäljning i landet och anställa efter det. I Norge kunde vi till exempel gå in utan att ha en norsk person på plats, det gick bra med svensk kundservice. I Finland hade det varit omöjligt om vi inte hade haft någon som pratar språket”, säger Sofi och tillägger:

”Har man möjlighet tycker jag att man ska driva kontoret från samma plats, i vårt fall Sverige. Det är svårt nog att bygga en företagskultur och organisation i Sverige, hur svårt är det då inte att göra det på flera kontor samtidigt?"

5. Tänk på kulturskillnader

En annan vanlig fälla är att tro att det bara går att kopiera sitt svenska koncept i ett annat land. Som e-handlare kanske man till exempel testar att annonsera på Facebook, men riktar annonsen mot ett annat land. Då missar man väsentliga kulturskillnader, menar Sofi och Phillip.

”Det är mycket större skillnader mellan länder än vad man kan tro”, säger Phillip. ”Inom vården i andra länder kan det handla om att man inte får ha på sig vissa kläder, eller att attityden till att köpa vårdkläder till sig själv är annorlunda. I Norge triggas man till exempel inte av reor på samma sätt som i Sverige. Skaffa dig koll på sådant. Vi har till exempel fortfarande inte riktigt hittat hem i Danmark."

6. Bestäm dig för hur mycket det får kosta

Räkna på hur mycket det kommer att kosta dig att översätta din sajt, anpassa affärssystemet och sätta upp logistiken innan du öppnar – så att du har råd att göra det 100 procent. Sen ska du även ha kvar pengar till att skapa marknadskännedom. Räkna också med något år innan du kan visa lönsamhet.

LÄS MER:

Läs fler artiklar
LÄS MER