Hanna Neidenmark lyfter Lendo – svenska lånetjänsten växer med 35 procent

Breakit - Hanna Neidenmark lyfter Lendo – svenska lånetjänsten växer med 35 procent
Hanna Neidenmark, vd för Lendo. Foto: Audun Braastad/TT
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Ägaren Schibsted hyllar bolaget i fredagens kvartalsrapport.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Lånetjänsten Lendo fortsätter att växa och ökade sin omsättning med 35 procent, till 101 miljoner, under det första kvartalet 2017 jämfört med samma period förra året. Bruttomarginalen låg på 45 procent. 

Lendo som är en tjänst för förmedling av privatlån grundades 2007 av Dennis Ahlsén, Fredrik Jung-Abbou, och Thomas Hjelm. 

Under förra året lämnade grundaren Dennis Ahlsén vd-posten och ersattes av Hanna Neidenmark. 

Hon beskriver den nya rollen som intensiv, lärorik och otroligt spännande.

”Jag tycker det är stimulerade att få arbeta med allt från att utveckla affären, säkerställa att kunderna tar del av marknadens bästa erbjudanden och att få jobba tillsammans med mitt professionella team”, säger Hanna Neidenmark.  

Hon säger att Lendos positiva resultat främst beror på att Lendo attraherar fler kunder än tidigare.   

”Det är också ett resultat av ett omfattande produktarbete som vi jobbat med under de senaste sex månaderna” 

Hon pekar bland annat på att affärsutvecklingen med bankpartners lett till att Lendo kunnat förbättra erbjudandena till kunderna. Kundtillströmningen har ökat under det första kvartalet. 

”Vi har även jobbat med att snabba upp processer och kundleveransen har blivit bättre”, säger Hanna Neidenmark.  

Lendo ägs av norska Schibsted och bolagets koncernchef och vd Rolv-Erik Ryssdal lyfter Lendo i rapporten. Han konstaterar att Schibsted fortsätter sin starka tillväxt och utveckling i Sverige. 

"Jag vill särskilt framhäva Lendo, som ökade sin omsättning med 35 procent, med en bruttorörelsemarginal på 45 procent", säger Ryssdal. 

Även Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal hyllar Lendos utveckling:

"Tillväxten online fortsätter och särskilt Schibsted Growth med Lendo i spetsen utvecklas starkt. Mediehusen påverkas av en tuff start på annonssidan, även om det vänder uppåt i slutet av kvartalet. Blocket visar fortsatt tillväxt, men resultatet tyngs av stora marknadsinvesteringar under kvartalet", säger han i en kommentar.

Schibsted redovisar ett ebitda-resultat på 434 miljoner norska kronor för det första kvartalet 2017, enligt Nyhetsbyrån Direkt. Något lägre än det väntade resultatet på 453 miljoner norska kronor, enligt SME Direkt. 

Resultatet före skatt uppgick till 216 miljoner kronor, jämfört med väntade 273 miljoner kronor. Nettoomsättningen blev i sin tur 4 000 miljoner norska kronor, väntat resultat var 3 942 kronor, enligt Nyhetsbyrån Direkt. 

I Sverige äger Schibsted bland annat Blocket, Aftonbladet och Svenska Dagbladet.

Aftonbladet redvisar i sin tur ett ebitda-resultat om 31 miljoner svenska kronor, ett tapp jämfört med de 44 miljonerna som redovisades samma period förra året. 

Aftonbladets omsättning uppgick till 436 miljoner, jämfört med 462 miljoner samma period förra året. 

Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén kommenterar kvartalsrapporten och säger att resultatet påverkas av det strukturella tappet i print samt en svag utveckling på annonssidan i början av året. 

"Tillväxten är fortsatt stark i vår digitala prenumerationsaffär där intäkterna ökar med 25 procent. Vi ser även en betydande tillväxt i annonsintäkterna för TV", säger Sofia Olsson Olsén.

Läs fler artiklar
LÄS MER