Sök

Svenske Oskar Hjertonsson får in 185 miljoner till mat-appen Cornershop

Cornershop

Oskar Hjertonsson. Foto: Press

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Oskar Hjertonssons tjänst Cornershop vill förändra hur latinamerikaner shoppar livsmedel. Nu investerar blytunga riskkapitalbolaget Accel i företaget – i en runda där även svenska Creandum är med på ett hörn.

Den svenske entreprenören Oskar Hjertonssons bolag Cornershop kan liknas vid svenska matsajter som Mathem och Mat.se – fast i en mobilanpassad, latinamerikansk tappning.

Via bolagets app kan hungriga användare i Mexiko och Chile beställa varor från olika mataffärer. Produkterna levereras sedan till dörren av Cornershops anställda.

"Vi har inga lager. Vi har anställda som går till butiker/kedjor och handlar åt våra kunder. Vi låter våra kunder välja produkter från en eller flera matvarubutiker/kedjor", har han tidigare förklarat för Breakit.

På så vis skiljer sig alltså tjänsten från de svenska branschkollegerna, som har egna lager.

Nu står det klart att Cornershop, som grundades 2015, har stängt en stor finansieringsrunda. Totalt sett tar bolaget in 21 miljoner dollar, motsvarande 185 miljoner kronor.

Pengarna kommer från riskkapitaljätten Accel och svenska Creandum, som tidigare har investerat i appen.

“Vi hade våra initiala reservationer till affärsmodellen men efter att vi förstod marknadsdynamiken kring köpkraft, brist på bra alternativ samt lokala kostnadsnivåer för arbetskraft så kunde vi konstatera att Latinamerika är exakt den marknad där denna modell ska fungera väl”, säger Carl Fritjofsson på Creandum om investeringen.

Investeringen är en av de största hittills i år, vad gäller techbolag med svensk grundare.

Oskar Hjertonsson själv tycker däremot inte att summans storlek är speciellt anmärkningsvärd.

“Allting är relativt. Jämfört med livsmedelsmarknaden i Latinamerika är det en ganska blyg summa. Bara i Mexiko är livsmedel en 150-200 miljarders dollar-marknad som är i princip helt offline”, skriver han i ett mejl till Breakit.

“Våra fem populäraste varor är avokado, tomater, lök, lime och bananer, vilket knappast förvånar någon som bor i Mexiko med tanke på att fyra av dessa behövs för att göra guacamole… Och vem gillar inte bananer?”, skriver han.

Pengarna ska nu användas till att kunna öka tillväxten.

“Den nya rundan ger oss mer frihet att öppna i fler städer snabbare samt spendera mer på att få in nya kunder i befintliga marknader", skriver Oskar Hjertonsson.

Matleveranstjänster har, åtminstone i västvärlden, fått kritik för bristande lönsamhet. Cornershop-grundaren säger dock att hans bolag har lyckats visa att de kan gå runt. Nyckeln är, enligt honom, att få kunderna att komma tillbaka självmant.

"Vi behöver inte spendera pengar på att vinna tillbaka kunder, vilket är A och O. Modellen har inte marginaler för att varje order ska kunna täcka en kostnad för att anskaffa kunden", säger han till Breakit.

Det vill säga: Om Cornershop har investerat i marknadsföring för att skaffa en kund – så stannar kunden ofta kvar utan att bolaget behöver köpa locka en gång till med marknadsföring eller rabatter. 

Oskar Hjertonsson har tidigare varit med och grundat startupen Needish, en tjänst som lät privatpersoner och företag lägga upp förfrågningar på internet om vad de ville ha hjälp med – förfrågningar som andra sedan fick svara på.

Bolaget blev en stor succé i Chile och såldes 2010 till rabattbolaget Groupon. Oskar Hjertonsson blev därefter chef för Groupons latinamerikanska verksamhet innan han startade Cornershop.

Läs mer