Sök

Så många betalande digitala prenumeranter har New York Times

Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

The New York Times ökade antalet digitala prenumeranter med 308.000 under årets första kvartal.
Totalt har tidningen nu 2,2 miljoner betalande enbart-digitala prenumeranter.

Bortsett från engångsposter gjorde tidningen en vinst på 11 cent per aktie under det första kvartalet vilket var mer än förväntningarna på 7 cent, enligt Reuters.

Efter den positiva kvartalsrapporten stiger aktien med 11 procent till 15,88 dollar.

Prenumerationsökningen innebär det enskilt bästa kvartalet vad gäller prenumerationstillväxt för tidningen. Det uppger vd:n Mark Thompson i ett pressmeddelande som Reuters tagit del av.

Totalt hade tidningen 2,2 miljoner betalande enbart-digitala prenumeranter vid kvartalets utgång. Det motsvarar en uppgång med 60 procent jämfört med samma tidpunkt föregående år, eller en ökning med 16 procent på tre månader.

Tidningen ökade omsättningen med 5,1 procent till 398,8 miljoner dollar i kvartalet, den högsta siffran på flera kvartal.

Den digitala annonseringen utgör nu 38 procent av de totala annonsintäkterna. Intäkterna för digital annonsering steg med 18,9 procent till 49,7 miljoner dollar. Annonsering i pappret sjönk med 17,9 procent till 80,4 miljoner dollar.

Läs mer