Sök

Så stor del av reklamkakan slukar Google och Facebook

GoogleMeta
Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Google och Facebook delade tillsammans på 20 procent av all världens utgifter för reklam under 2016.

Det framgår av en ny rapport från medieföretaget Zenith, skriver CNBC:s nätupplaga.

Googles moderbolag Alphabet tog emot 79,4 miljarder dollar, medan motsvarande siffra för Facebook var 26,9 miljarder dollar. Duon har tillsammans ökat sin andel med nio procentenheter under de senaste fem åren.

Trea på listan var den traditionella medieägaren Comcast med 12,9 miljarder dollar.

Den snabbast växande mottagaren är Twitter som rankas först på en 30:e plats. Mikrobloggen har vuxit sina annonsintäkter med 734 procent mellan 2012 och 2016, enligt Zenith. Twitter slog i förra veckan analytikernas förväntningar för det första kvartalet med intäkter på 548 miljoner dollar, att jämföra med förväntade 512 miljoner dollar.

Övriga bolag på topp tio listan efter tredje placerade Comcast är i följande ordning; Baidu, Walt Disney, 21st Century Fox, CBS Corporation, iHeartMedia, Microsoft och Bertelsmann.

Läs mer