Inne i en svacka? De ger tips på nästa steg

Breakit - Inne i en svacka? De ger tips på nästa steg

På prins Daniels entreprenörsdag samlades 170 entreprenörer från hela landet.

Hur tar du ditt bolag genom en svacka? Och vilka smarta steg kan hjälpa ditt företag att växa? Här får du tips och råd – från prins Daniel och ett gäng vassa entreprenörer.

"Det måste vara okej att misslyckas, vi behöver hjälpas åt att ändra kulturen i Sverige så att misslyckande inte längre är något fult. Se det istället som att du lär dig något nytt och går vidare."

Det sa prins Daniel när han samlade 170 entreprenörer från hela landet på sin årliga entreprenörsdag, anordnad av Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och Prins Daniels Fellowship, med målet att få fler att satsa på sina företagsidéer och att påverka synen på misslyckanden och risker.

Under dagen fick besökarna höra viktiga lärdomar och råd även från andra entreprenörer. Här är ett gäng av dem.

1. Se problemen som lyxproblem

Ashkan Pouya från Serendipity fick frågan om hur han gör för att komma tillbaka från en svacka.

"Jag brukar tänka att vi alla här är så lyckligt lottade och de flesta av våra problem är lyxproblem jämfört med de som lever i krigshärjade områden, i ett Isis-fäste, eller de som jobbar för att få mat för dagen", svarade han.

Samma fråga svarade investerare Jane Walerud på:

"Ring en ny kund! Då måste du skärpa till dig och ha ett leende på läpparna."

2. Ta dig tiden att andas ut

Klara-Maria Mach, grundare och vd för bolagen Entreprenörden och Entreprenörden Productions, berättade om när hon haft fyra dödsfall i familjen på 14 månader – en tung period där hon ändå valde att köra på.

"Det tärde på kropp och själ. Jag tog mig genom det med mycket stöttning, men också för att jag själv tog en paus då jag kort sagt sket i allt. Jag fick mig själv att varva ner och andas. Tar du dig inte tiden att andas ut och vila huvudet emellanåt så kommer din kreativitet och produktivitet att minska", sa hon.

3. Välj rätt partner

Pingis Hadenius, som driver bolagen Löwengrip Care & Color, Flattered och Economista Sweden, har stått inför en annan utmaning – att slå sig in på en mogen marknad.

"Vi valde att jobba annorlunda än konkurrenterna, med mycket fokus på inspiration och information i sociala medier", sa hon och gav följande tre tips till andra:

"Ha fokus på sälj och kostnader. Välj rätt bolagspartner. Och skriv avtal på allt."

4. Ha en tydlig rollfördelning

Ännu en entreprenör som är mitt uppe i att digitalisera sin bransch är Joceline Akgün, som driver hårsalongskedjan Creative Headz.

"Det är vårt största hinder hittills, att digitalisera en traditionell bransch som ogärna vill utvecklas, sa hon och gav följande råd till andra entreprenörer:

"Ha en bra grundstruktur i bolaget med en tydlig rollfördelning. Och sätt tydliga mål – se till att du vet vad du jobbar mot, så att du inte springer åt alla håll eller låter dig påverkas av vad andra tycker. När möjligheter börjar öppnas upp, fundera på om det är i linje med det du vill uppnå med företaget."

5. Ta in en advisory board

Emma Knaggård Wendt, grundare av Edutain Production som levererar innehållsarkitekter som producerar innehåll och strategier höll med:

"Ta in en advisory board eller styrelse så fort affären börjar ta snurr, för att tydliggöra ansvarsfördelningen, modellerna och strukturerna i bolaget. Dessutom: Våga tänka långsiktigt även om omvärlden ständigt kräver kortsiktiga resultat av dig."

Vill du läsa mer? På SEBs nyhetssajt Make it hittar du massor av inspiration, tips och råd, till exempel:


Det här är ett sponsrat inlägg som är en del av Breakits annonserbjudande. Inlägget kommer från SEB/Make it. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs fler artiklar
LÄS MER