5 saker dina anställda kan tröttna på hos den digitala chefen

Breakit - 5 saker dina anställda kan tröttna på hos den digitala chefen

Johanna Håkansson, HR-chef på Telenor Företag, ger tips till startup-chefer.

Digitala verktyg hjälper en startup att bli mer effektiva och mobila. Men se upp så att du som chef inte stressar dina medarbetare. Här är några saker dina anställda kan tröttna på – och HR-chefens tips på hur du kan göra i stället.

I en snabbväxande startup är dina medarbetare sällan mer än ett klick bort. Det är bra – eftersom ni kan jobba mer effektivt och på distans. Men det finns också en risk att du som chef kan stressa dina medarbetare.

På Telenor Företag har man de senaste åren adresserat problematiken, bland annat genom att ta fram utbildningsprogrammet Workfulness. Workfulness utgår från den senaste forskningen om hjärnan och ger konkret vägledning i hur man kan jobba smartare i en ständigt uppkopplad arbetsmiljö.

För HR-chef Johanna Håkansson handlar problemet inte om de digitala verktygen i sig, utan om ledarskap. Här är några klassiska fallgropar som kan skapa irritation eller stress hos dina medarbetare – och hennes råd för hur du hanterar dem.

1. Du hetsar med mejl på kvällar och helger

Jo – mejl från chefen klockan 22 på en fredagskväll är stressande. Det må låta banalt, men få startups i dag har uttalat sina förhållningssätt till digitala verktyg.

”Om du som chef alltid sitter och mejlar på helger och nätter är det lätt att tro att det också förväntas av de anställda. Där får man som ledare vara tydlig med sina förväntningar för att inte skapa ytterligare stress och press i onödan”, säger Johanna Håkansson.

Till exempel: det går bra att mejla – men medarbetare förväntas inte svara förrän på arbetstid. Du kan också schemalägga dina mejl till måndag morgon.

2. Ni kommunicerar via olika tjänster

Ett projektteam jobbar stenhårt i Slack, en kollega skickar alltid filer via Messenger medan du älskar Whatsapp. Här kan det vara bra att bestämma vilka verktyg ni ska köra på.

”Många känner även stress över att de inte riktigt förstår hur allting funkar. Se till så att alla får grundläggande utbildning i de digitala verktyg ni väljer att jobba med, då blir arbetet mer effektivt.”

3. Alla ska CC:as in!

Visst lever vi i ett land med konsensuskultur, men vissa mejltrådar blir rent skrattretande i sitt onödiga omfång. Trots att allt fler ser CC:andet som ett otyg är det fortfarande extremt utbrett. Det gäller även gruppchattar.

”Som chef kan man ofta reda ut saker snabbare via telefon eller över en kopp kaffe. Mejlar man till exempel när man är stressad eller upprörd kan det leda till onödiga missförstånd eftersom saker gärna misstolkas. Det analoga samtalet ska inte underskattas”, säger Johanna Håkansson.

4. Inkorgen hackar sönder arbetsdagen

Att ha en kultur där alla förväntas svara rekordsnabbt på mejl är en annan sak som kan irritera – och dessutom stjäla mycket tid.

”Uppmuntra i stället dina anställda att göra det allra viktigaste först på morgonen, och lär dem boka in tid senare på dagen då mejlen ska gås igenom. Då blir de betydligt mer fokuserade.”

5. Förväntningarna är otydliga

Luddighet och osäkerhet leder omvittnat till stress. Det gör också till att man inte vågar koppla ner och koppla av riktigt, menar Johanna Håkansson, som tydligt ser hur vissa medarbetare har svårare än andra att hantera digital stress:

”Då måste man som chef föra en öppen dialog kring hur man kan göra för att få det att funka. Om en medarbetare gillar att jobba någon timme på kvällen kanske personen kan gå hem en timme tidigare istället?”

Det här är en sponsrad artikel från Telenor Företag. Våra digitala rådgivare hjälper dig att kartlägga, analysera och rekommendera rätt produkter och tjänster för att jobba i molnet – och visar hur du använder dem för att jobba så effektivt som möjligt. Läs mer här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs fler artiklar
LÄS MER