Sök

Fitbit, Xiaomi och Garmin – störst inom wearables första kvartalet

Wearables

TT/Richard Drew

Breakit

Breakit

Under det första kvartalet var Fitbit, Xiaomi och Garmin störst inom det stekheta segmentet wearables.

Marknaden för så kallade wearables, där smarta klockor och fitnessband ingår, växte för åttonde kvartalet i rad under det första kvartalet. Totalt levererades 11,4 miljoner enheter, en ökning med hela 200 procent jämfört med samma period i fjol. Det framgår av färsk statistik från analysfirman IDC.

Störst på marknaden var fortfarande amerikanska Fitbit, men kinesiska Xiaomi har för första gången gjort entré på marknaden med sin produkt Mi Band och knep en andraplats. Fitbit hade en marknadsandel på 34,2 procent medan Xiaomi plockade 24,6 procent. Betydligt längre ned på listan kommer Garmin med 6,2 procent, Samsung på 5,3 procent och Jawbone med 4,4 procent.

Något som förväntas rita om wearables-marknaden en del framöver är Apple Watch, som började säljas först under andra kvartalet.

"Apple Watch kommer sannolikt att bli den enhet som andra wearables kommer att jämföras med, oavsett om det är rättvist eller inte. Detta kommer att tvinga konkurrenterna att höja sig för att hålla sig i framkant på marknaden", kommenterar IDC.

Finwire

Läs mer