Breakit - Städjakt är Marjan Mansournias startup - snart lanserar hon i Dubai
Marjan Mansouri, grundare av Städjakt. Foto: Jonas de Lange.

Städjakt är Marjan Mansournias startup - snart lanserar hon i Dubai

Jonas de Lange
Jonas de Lange
28 apr 2017, kl 21:56

Vid lanseringen om några veckor finns 500 städbolag med i tjänsten Städjakt som Marjan Mansournia dragit igång.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
28 apr 2017, kl 21:56

Varje vecka presenterar vi på Breakit ett nytt bolag under rubriken “Veckans break?”. Inför valborgshelgen har vi pratat med entreprenören Marjan Mansournia.

Hennes entreprenörsresa började med att hon själv skulle leta städhjälp.

“Det finns vanliga offertsidor för alla typer av tjänster men där får du göra allt jobb själv i slutändan ändå. Man måste jämföra olika offerter och ringa runt och kolla när de har tid. Jag hade gått i tankarna att starta eget och när jag upptäckte att det inte fanns någon enkel städtjänst kändes det helt rätt”, säger Marjan Mansournia.

I hennes tjänst, Städjakt, skriver användaren in sitt postnummer, tidpunkten och vilken typ av städning det gäller. Sedan plockar Städjakt fram de tillgängliga städbolagen enligt kriterierna. Användaren kan även boka flytthjälp eller trädgårdsskötsel.

Om några veckor lanseras tjänsten i Sverige. Marjan Mansournia har redan fått med 500 städbolag från start. Hittills har hon drivit projektet helt själv men nu inleds diskussioner med olika investerare, både privata och institutionella.

“Det finns 12.000 städbolag bara i Sverige så jag kan inte lösa det här helt på egen hand. Jag tittar mycket på vad investerare kan tillföra utöver bara pengarna”, säger Marjan Mansournia.

Hon har tidigare jobbat på betaltjänstbolaget Klarna, vilket hon ger som en förklaring till varför det blev just en digital tjänst.

“Jag har jobbat inom den här världen redan med olika IT-lösningar. Då kommer jag inte starta en restaurang när jag startar bolag”, säger hon.

Hennes egen syster har också erfarenhet från det digitala näringslivet och det blev nyckeln till en omedelbar internationell expansion.

“Hon driver en webbutik i Dubai. Där nere har vart och vartannat hushåll städhjälp men det finns ingen liknande tjänst. Vi kommer gå live där i slutet av sommaren”, säger Marjan Mansournia.

Trots sin erfarenhet från techvärlden ser Marjan Mansournia vissa extra utmaningar i att skaffa kapital på grund av sitt kön.

“Dels är det för få kvinnor som vågar ta för sig men det är också en mansdominerad värld. 90 procent av kapitalet går till män. Jag skulle vilja se hur investerarna reagerar om det är en kvinna som kommer med en idé som blir nästa Spotify. Det krävs mer införsäljning av en kvinna än en man”. säger hon.

Utmaningen avskräckte henne ändå inte från att starta eget. Suget efter att vara självständig var för stor.

“Jag kom till en punkt där jag kände att jag vill jobba under eget ansvar, hur, här och var jag vill. Med investerare står man såklart alltid till svars för någon. Men nu blir det ändå på mina villkor när det är jag som skapar bolaget”, säger hon.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel