Sök

Magines nya plan – exklusivt innehåll och startup-investeringar

Magine

Ambuj Goyal, vd på Magine.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Ambuj Goyal tog över som vd för det svenska streamingbolaget Magine för 1,5 år sedan. Här är hans plan för att göra den förlusttyngda miljardsatsningen lönsam.
“Tanken är att investera i exklusivt eget innehåll", säger han till Breakit.

Magine började som en tjänst som samlade en rad olika tv-kanaler på en och samma sajt på nätet. Ungefär som om man skulle placera SVT Play, TV4 Play och Cmore under samma tak. 

I flera omgångar har grundarna lyckats ta in totalt närmare 1 miljard kronor i riskkapital till projektet. På ägarlistan hittar man bland annat finansprofilen Harald Mix, startupinvesteraren Tommy Jacobsson och Argentinas rikaste man Alejandro Bulgheroni.

Trots de omfattande kapitalanskaffningarna har bolaget fortfarande till godo att visa några positiva resultat på sista raden. Under 2014 och 2015 redovisade bolaget en förlust på totalt närmare 700 miljoner kronor.

Men det ska det bli ändring på nu.

2015 plockade bolaget in IBM-veteranen Ambuj Goyal som vd. Hans uppdrag är nu att få verksamheten att flyga kommersiellt.

När Breakit träffar Ambuj Goyal förklarar han att bolaget just nu jobbar med att dela in Magine i tre delar.

Huvuddelen är Magines tekniska plattform. Istället för att bli världens största tv-tjänst på nätet blir bolaget nu underleverantör till en rad olika distributörer runt om i världen. Bland annat har man fått in den globala tv-jätten Bein som kund.

“Det enda sättet för oss att lyckas är tillsammans med andra. Står vi ensamma kommer vi aldrig att vinna i mediebranschen”, säger Ambuj Goyal.

Ben nummer två är den befintliga verksamheten – Magines konsumenttjänster. Affärsområdet består dels av TV-tjänsten Magine och dels av den digitala hyrfilmstjänsten Plejmo.

Nu kan Breakit rapportera att Magine valt att lägga ned tv-tjänsten i Sverige.

En av anledningarna är att bolaget inte fått på plats några avtal med nyckelbolaget MTG och TV4 samtidigt som de rättigheter man lyckats få kostat för mycket.

“Avtalen är från 2012 och är väldigt kostsamma. Vi vill göra bra affärer, inte dåliga affärer. Vi kommer ha kvar Plejmo och Yaddo i Sverige”, säger Ambuj Goylal.

Det senare varumärket, Yaddo, är nog okänt för de flesta – och det är här Magines tredje intäktsben kommer in. Yaddo är nämligen inte helägt av Magine. Istället har bolaget etablerat en egen investeringsarm för att bli minoritetsägare i andra, nya medieföretag.

Den första investeringen görs i just Yaddo, som är en egen streamingplattform för dokumentärer. Bolaget har även investerat i Flixolé, som är ett slags Netflix för spanska filmer.

“Tanken är att investera i exklusivt eget innehåll. Säljer man andras innehåll blir bara en distributör och det finns inte tillräckliga marginaler i det”, säger Ambuj Goyal.

Enligt Ambuj Goyal finns det en tydlig fördel med egenproducerat innehåll eftersom man då inte behöver ta hänsyn till geografiskt begränsade licensavtal.

Streamingjätten Netflix gör samma sak med sina egna produktioner som exempelvis House of Cards och Better Call Saul.

Finns det inte en risk att bolaget blir ofokuserat med så många olika intäktsben?

“Det är bara att titta på vilket mediebolag som helst och se vad de har. Alla har teknikavdelningar, innehåll och konsumenttjänster. Det vi skapar är ett modernt mediebolag”, säger Ambuj Goyal.

Den nya, trebenta affärsmodellen har börjat ge resultat och 2017 räknar Ambuj Goyal med att hela Magine omsätter över 100 miljoner kronor. Men bolagets gigantiska förluster kastar fortfarande en stor skugga över omsättningen.

När bolaget kommer nå lönsamhet är dock fortfarande oklart.

“Det här är ett sätt för oss att låta olika delar av företaget stå på egna ben. På så sätt minskar vi risken i verksamheten. Vi har förbättrat vår kapitaliseringsstrategi men kostnaderna har inte ökat. Vi har en affärsplan vi följer och ser en punkt längre fram där trendlinjerna för intäkter och utgifter möts. Det går åt rätt håll”, säger Ambuj Goyal.

Kommer ni att behöva ta in ännu mer kapital för att nå dit?

“Vi är ständigt ute och letar kapital för att utnyttja nya affärsmöjligheter. Nu har vi nått nästa fas i kommersialiseringen och då behöver vi tillväxtkapital. Med det sagt så känner vi oss trygga med våra nuvarande ägares fortsatta stöd”, säger Ambuj Goyal.

Läs mer