Sök

Annonssamarbete med Trustly

Nya prenumerationsekonomin – så tar du bäst betalt av dina kunder

Märta Viberg, Trustly.

Breakit

Breakit

Att dela, byta och hyra tjänster blir allt vanligare – vilket ställer nya krav på dig som säljer just sådana tjänster. Här berättar Märta Viberg på Trustly hur du kan göra betalningen för dina kunder så smidig som möjligt.

Du har hört det förut: delningsekonomin växer så att det knakar och allt fler väljer bort ägandeskap. Att till exempel hoppa in i en bil på stan och köra dit du behöver för stunden är för många mycket smidigare än att betala dyrt för att äga den.

För företag innebär det att även den så kallade prenumerationsekonomin (subscription economy) växer, där fler tar betalt för sina tjänster och produkter med en prenumerationskostnad.

Det väcker frågan hur man erbjuder ett sätt att betala som är lika enkel som dagens konsumenter förväntar sig, som snabbt vill ha hjälp och helst direkt i mobilen? Den ideala lösningen behöver vara flexibel och låta kunden betala per gång, “i ett klick”, eller löpande genom ett långsiktigt kontrakt.

Slipper problem med kort som gått ut

I slutet av mars introducerade fintechföretaget Trustly sin senaste innovation, en ny tjänst för återkommande betalningar som kallas för Trustly Digitalt Autogiro.

“Vi ville ta fram en tjänst som överträffade existerande alternativ när det gällde smidighet och användarupplevelse. Den skulle leva upp till konsumenternas krav på snabba, enkla och säkra betalningar och samtidigt se till onlinehandelns behov”, säger Märta Viberg som är produktansvarig och chef för konsumentrisk på Trustly.

”Den skulle också ta bort hinder som gör att företag tappar kunder i kassan eller för att ett registrerat betalkort har löpt ut eller tappats bort”, fortsätter hon.

Evolution inom betalningar, revolution inom enkelhet

Den nya tjänsten moderniserar automatiska överföringar för det växande utbudet av prenumerationstjänster som digitala musik- och tidningsprenumerationer, månatliga donationer och amorteringar av lån. Den är baserad på Trustlys metod för direktbetalningar från bankkontot och fungerar lika effektivt för köp i appar eller på sajter.

”Det här är en evolution inom betalningar och en revolution inom enkelhet och bekvämlighet som innebär mindre krångel, smidigare betalningar och som tar bort riskerna för oavsiktliga avbrott. Ett bankkonto har inget utgångsdatum och det som är bra för konsumenten är också bra för e-handlaren”, säger Märta Viberg.

Inga blanketter och mellanhänder

Konsumenten ger sitt medgivande och legitimerar sig med Mobilt BankID eller den verifieringsmetod som man vanligtvis använder i sin internetbank. Därefter dras pengar enkelt och säkert från bankkontot enligt det intervall som önskas. Samtidigt minskar e-handelsföretagen kostnaderna för att hantera fysiska autogiromedgivanden.

“Vill man slippa blanketten, mellanhänder i form av fakturor eller kort, och dessutom öka sin räckvidd – då har vi en riktigt bra lösning. Trustly har marknadens bästa banktäckning och omfattar alla storbanker och mindre nischbanker”, avslutar Märta Viberg.

Trustly erbjuder sin metod för direktbetalningar i 29 länder och länkar samman över 190 banker i Europa.

Det här är en sponsrad artikel från Trustly, som arbetar för en värld där det är snabbt,  enkelt och säkert för alla att betala på nätet utan mellanhänder – för handlare och konsumenter såväl som för banker. Läs mer om Trustly här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer