Här är kommunerna som slåss om den gigantiska batterifabriken

Breakit - Här är kommunerna som slåss om den gigantiska batterifabriken

Peter Carlsson, grundare av Northvolt. Foto: Ann Jonasson.

Jonas de Lange

Reporter

Tesla-veteranen Peter Carlsson har identifierat åtta svenska - och två finska - orter där den nya batterifabriken kan hamna.

Peter Carlsson var Elon Musks högra hand på Tesla innan han sade upp sig från biltillverkaren 2015. Nu jobbar han istället med ett eget närliggande projekt – Northvolt. Ambitionen är att bygga Europas största batterifabrik med en prislapp på 40 miljarder kronor. Redan på idéstadiet har bolaget lockat till sig 120 miljoner kronor i finansiering.

För några veckor sedan kunde Breakit avslöja att bolaget värderades till 200 miljoner kronor när industrijättarna Vattenfall och Stena investerade i bolaget. Utöver de två har Peter Carlsson även fått med Harald Mix, grundare av riskkapitalbolaget Altor, som privat investerare.

Att det rör sig om en riktig storsatsning, och en potentiell jackpot för kommunen där fabriken hamnar, råder det däremot ingen tvekan om. Northvolt hävdar att fabriken kommer att ha upp till 3.000 anställda – och bli större än Gamla stan.

“Fullt utbyggd kommer den vara en halv miljon kvadratmeter stor, give or take. Det är femtio hektar – Gamla stan i Stockholm är 34 hektar”, har Peter Carlsson tidigare sagt.

Var själva fabriken ska placeras har inte Peter Carlsson avslöjat. Men nu står det klart att bolaget identifierat tio orter som kandidater.

Här är orterna: Luleå, Skellefteå, Gävle, Västerås, Norrköping, Mariestad och Skövde i samarbete, Göteborg och Malmö.

Även Vasa och Kotka-Hamina i Finland pekas ut som alternativ.

Kriterierna för att bedömas som en potentiell ort innefattar bland annat marktillgångar, kapacitet i kraftnätet och närhet till tekniska universitet.

"Med den önskelistan vi har kan vi inte nå alla kriterier. De här orterna har alla de kritiska bitarna sedan är det lite olika förutsättningar när det gäller bland annat attraktionskraft och logistikupplägg", säger Peter Carlsson.

Redan efter sommaren ska de tio kandidaterna kapas till två.

Planen är att det första spadtaget ska tas redan under andra halvan av 2018 och att produktionen ska vara igång mot slutet av 2020.

"Då tror vi att vi hamnar i en perfekt 'sweet spot' där marknaden verkligen kommer svänga över i en situation med för liten tillgång", säger Peter Carlsson.

I samband med den korta tidsplanen har Peter Carlsson även satt upp en tight kapitalplan för bolaget. Som nämnt beräknas hela projektet kosta ungefär 40 miljarder kronor.

"Vi kommer göra en kapitalrunda nu inför sommaren för att sätta upp vår pilotlina (den första produktionslinan reds. anm.). Exakt hur stor rundan blir ber jag att få återkomma till men det blir under 100 miljoner euro", säger Peter Carlsson.

Han berättar även att bolaget planerar en ytterligare en – betydligt större – kapitalrunda under året.

"I nästa skede kommer vi gå ut och fjärde kvartalet kommer vi ta in mellan 1,2 miljarder och 1,5 miljarder euro."

I svenska kronor blir det över 10 miljarder kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER