Sök

Här är tweeten som visar att den bästa reklamen ibland uppstår ur ingenting

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Rekordet för världens största tweet håller just nu på att passeras. Skaparen är en vanlig kille från Nevada som bara ville ha lite extra nuggets. Det är ytterligare ett exempel på hur den bästa reklamen är den som företag bara låter hända, skriver Emanuel Karlsten.

Carter Wilkerson är 16 år gammal. Därmed en ganska typisk Twitteranvändare. De flesta är i den åldern och när man tittar på de tweets som blir virala globalt är det oftast humor och livsttils-memes från just den här ålderskategorin. Vad som är hett just nu går ofta i snabba trender, men det senaste året har det varit populärt att utmana någon att gå med på en förfrågan om man får X antal retweets. Även i Sverige har denna trend varit stark. En av de mest retweetade tweetsen genom tiderna i Sverige är när artisten Zara Larsson svarar “40 tusen miljarder” på frågan hur många retweets som krävdes för att hon skulle gå på date.

Det var antagligen med samma trötthet snabbmatskedjan Wendys reagerade när de såg Carter Wilkersons tweet: “Hur många retweets för en gratis årsförbrukning av nuggets?”.

“18 miljoner”, svarar en trött sociala medier-redaktör.

Carter ser det mest som ett skämt, svarar “consider it done”, skärmdumpar och twittrar.

 

iDB 2017-04-25 kl. 16.13.52.png

Tweeten tar fart snabbt. Och snart kommer hundratusentals till stöd. Det är något fånigt i förfrågan, i den jublande naiviteten från Carter - och också något triggande i att kunna stötta Carter.

På bara några dagar når tweeten en miljonpublik. Snart börjar stora företag som Google och Microsoft retweeta. Kändisar och influencers följde efter. Och plötsligt är tweeten uppe och snuddar rekordet på 3,4 miljoner retweets.

Då plockade Ellen DeGeneres, den amerikanska komikern, som gjort sig känd för att plocka upp internetfenomen, in Carter i sin show. Dels för att han är ett fenomen, men också för att det är DeGeneres som har det tidigare Twitter-rekordet: Den två år gamla selfien från Oscarsgalan.

Det är spektakulärt. En 16-åring utan räckvidd utmanar alltså en selfie, publicerat av en av internets mest inflytelserika stjärnor, fotad live under en av tevevärldens största galor, med världens samlade film-elit. Det är David mot Goliat, och det är kanske ytterligare ett skäl till varför det har gått så långt. Vi älskar att vara en del och skapa berättelsen om någons väg till framgång.

Klart är att snabbmatskedjan Wendys jublar. Uppmärksamheten har så klart för länge sedan vida överstigit värdet av ett års gratis nuggets, och Carter kommer rimligtvis aldrig nå upp till 18 miljoner. Men genom att bara stå i bakgrunden, låta internets maskineri tugga, kan de maximera kampanjens effekt. Låta det vara reklam utan att vara reklam.

Men det gäller att spela sina kort rätt. I förra veckan köpte Wendys under en kort period en nuggets-emoji till den trendanden taggen #nuggsforcarter. Det är inte säkert att det var ett smart drag, för snabbt upplevs det som köpt. Som att publiken blir en del av Wendys kampanj, istället för en 16-årings.

Vi diskuterar det här djupare i veckans avsnitt av Mediepodden. Där diskuterar vi också Förtroendebarometern, TV4:s ekonomiska besked och vad Aftonbladets nya tv-siffror säger om ett nytt medielandskap.

Och apropå nytt rekord: I veckans slogs även det svenska rekordet för retweets. I något som ser ut som en reklam för en strippklubb, men inte nödvändigtvis är en medveten sådan.

 

Läs mer