Sök

Tidigare King-topp och Almi Invest går in i spelappen Flarie

Almi InvestFlarie

F.v: Gabriel Kratschmer (Flaries första anställda) och grundarna Niclas Bergfors, Filip Tröger, Kim Ejebari utgör teamet bakom spelappen. Foto: Pres.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Spelappen Flarie har fått med Coca cola och Pressbyrån som kunder. Nu tar bolaget in drygt 2 miljoner kronor för att gasa.

Idén bakom Flarie är att samla en rad olika enklare mobilspel i en och samma app. Vissa av spelen omdesignas och sponsras sedan av olika företag som kan dela ut olika priser till de bästa spelarna. Flarie tjänar pengar genom att bolagen betalar för att synas i appen. Bolaget har bland annat gjort spel tillsammans med Coca cola och Pressbyrån.

“Ett spel kan till exempel vara att man ska akta sig för korvar. Sedan kan man vinna en korv i spelet”, säger Filip Tröger, vd och medgrundare av Flarie.

I dagsläget har bolaget 135.000 registrerade användare i sin app. Hur aktiva de är varierar dock ganska mycket. Nu har bolaget ungefär 45.000 aktiva användare i månaden.

“Vi är ganska kampanjstyrda. Det finns många som utmanar sina vänner i olika spel men en stor anledning till att spela är att tävla om priser. Vi släpper lite egna tävlingar men vi ser att användandet ökar mycket när vi gör kampanjer med varumärken. Då återupplivas ofta gamla spelare också”, säger han.

Nu har bolaget tagit in ungefär 2,3 miljoner kronor i riskkapital för att skynda på tillväxten. En av investerarna är Fredrik Åhlberg. Han är tidigare studiochef på King, som ligger bakom dundersuccén Candy Crush. Han sitter även i styrelsen för Svenska spel och det noterade dataspelbolaget Stillfront.

“En av anledningarna till att vi valt att ta in Fredrik Åhlberg som investerare är för att han har väldigt relevant erfarenhet från mobilspelbranschen där han har varit med och byggt upp ett globalt bolag. Han har även bra förståelse för användarperspektivet och datadriven produktutveckling”, säger Filip Tröger.

Utöver Fredrik Åhlberg har även Almi invest, We Fashions operativa chef Mikael Andersson, Thomas Blomqvist, partner på det danska riskkapitalbolaget Axcel, en anonym investerare samt de befintliga delägarna Frame invest gått in i den nya rundan.

I samband med investeringen värderas nu Flarie till 29 miljoner kronor “pre money” – det vill säga borträknat det nya kapitalet.

Läs mer