Izettle häpnar över den brittiska betaljättens Facebook-attack

Breakit - Izettle häpnar över den brittiska betaljättens Facebook-attack

Philip Jansen, vd på Worldpay och Jacob de Geer, vd och medgrundare av Izettle. Foto: Ann Jonasson samt press.

Jonas de Lange

Reporter

Konkurrenten Worldpay sågar den svenska betaltjänsten i ett inlägg på Facebook.

Izettle, som leverar system för mobila kortläsare, är ett av Sveriges snabbast växande bolag sett till omsättning. På senare tid har man fått en riktig gigant till konkurrent.

Det handlar om Worldpay, en brittisk spelare med ett börsvärde på närmare 70 miljarder kronor.

Nu går Worldpay hårt ut mot Izettle i en ny annons på Facebook.

“Till skillnad från Izettle erbjuder Worldpay tjänster som hjälper dig att sälja mer och spara”, skriver finansbolaget i annonsen.

Efter inlägget följer en lång rad kommentarer som kritiserar Worldpay för attacken och hyllar Izettle.

En som reagerat i efterhand är Izettles marknads- och kommunikationschef Johan Bendz.

“Man blir ju häpen över att ett bolag gör något sådant på sociala medier. Att man försöker jämföra sig med en konkurrent utan några belägg. Jag trodde att de flesta var mer slipade än så”, säger han och fortsätter:

“Den mest uppenbara reaktionen handlar om att det är ett fantastiskt kvitto för Izettle att se all kärlek vi får i kommentarsfältet under.”

Varför tror du att Worldpay går åt Izettle?
“Storbritannien är vår största marknad och den växer väldigt snabbt. Vår tjänst fungerar väldigt bra där och har en trogen fanskara. Men jag ser ingen särskild anledning för att det händer just nu”, säger Johan Bendz.

Enligt Johan Bendz är Izettle ledande på mobila kortterminaler i Storbritannien idag.

Izettle har nyligen tagit ett lån på närmare en halv miljard kronor för att bredda sin produktportfölj.

Läs fler artiklar
LÄS MER