Tidals svar på Spotifys storsatsning: Biljetter i appen

Breakit - Tidals svar på Spotifys storsatsning: Biljetter i appen
Tidals teknikchef Rune Lending till vänster. Till höger styrelseledamoten Lior Tibon.
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Musikbolaget Tidal lanserar på torsdagen ett samarbete med Ticketmaster, världens största försäljare av konsertbiljetter. Samtidigt rullar det artistägda företaget ut en ny desktop-app för att locka fler ljudkräsna lyssnare.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Efter att svenska Spotify häromveckan lanserade en veritabel hord av samarbeten med allt från skotillverkare till videoproducenter är kampen i gång om vilken streamingtjänst som ger musiklyssnarna mest valuta för pengarna.

Tidals senaste tillskott är en integration med Ticketmaster, som är en del världens största konsertarrangör Live Nation. Tidals användare ska i och med det nya samarbetet kunna köpa konsertbiljetter direkt i streamingappen.

“Det här handlar om att bredda erbjudandet av upplevelser som vi ger användarna. Vi vill vara ännu närmare fansen”, säger Tidals styrelseledamot Lior Tibon, som även är ansvarig för investeringar på den Jay Z-ägda artistagenturen Roc Nation.

Tidal erbjuder redan i dag användare att se konserter på distans i appen. Den nya biljettköpsfunktionen för fysiska konserter lanseras först i USA men ska på sikt rullas ut i fler länder.

Tidal är inte först ut av streamingbolagen med att förmedla biljetter. Spotify har till exempel marknadsfört konserter i flera år.

Enligt Lior Tibon har dock Tidal större möjligheter att lyckas.

“I och med att vi är en artistägd tjänst fokuserar vi mycket på att bygga ett sorts community för fansen. Artisterna som går att lyssna på via Tidal är väldigt engagerade och det är även deras fans”, säger han.

Musikbolaget lanserar på torsdagen också en ny app för desktop, alltså datorer. Bolaget har sedan återlanseringen i slutet av mars inte haft någon nedladdningsbar desktopversion. Det har dock gått i webbläsaren på en dator.

Den nya appen får så kallad sömlös uppspelning (ingen paus mellan spåren) och kan bland annat känna av vilket ljudkort din dator har för att optimera ljudet bättre.

“Vi är väldigt fokuserade på att leverera bra ljud. Då är det väldigt viktigt att ha en app för desktop som fungerar bra ihop med användarens ljudanläggning”, säger Tidals teknikchef Rune Lending.

Även om musiklyssnandet blir allt mer mobilt är en desktopversion fortfarande viktig för streamingbolag, bland annat för att locka företagskunder som kaféer och shoppinggallerior.

Tidal har sedan tidigare ett företagserbjudande, som enligt källor som vi har pratat med aldrig riktigt har lyft.

“Vi har mängder av olika idéer och tittar på nya lösningar för både konsumenter och företag. Vi vill vidareutveckla båda”, säger Lior Tibon utan att vilja avslöja några detaljer.

Spotify har till exempel ett avtal med Telia Sonera om distribution som har varit väldigt framgångsrikt, tittar ni på något liknande?

“Partnerskap är en väldigt viktig komponent för oss i vår tillväxt. Vi tittar på flera olika modeller och är öppna fler partnerskap, inklusive av det slag som du nämner”, säger Lior Tibon.

I nästa vecka väntas Apple lansera sin nya musiktjänst. En ny tuff konkurrent utan tvekan, även om Lior Tibon säger sig välkomna elektronikjätten in på banan.

“Vi tror att det (att Apple lanserar) är väldigt nyttigt för musikstreamingindustrin. Branschen är stark i Skandinavien men globalt sett är den fortfarande väldigt liten. Att en så stor spelare investerar tungt bidrar till att förändra konsumentbeteendet så att hela sektorn växer”, säger han.

Läs fler artiklar
LÄS MER