Sök

Hotelluppstickaren Dib hotel gasar – med kapital från Mekonomens vd

Dib hotel

Timothy Walentynowicz (t.v.) och Sammy Pergament.

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Startupen Dib hotel låter kunderna buda på hotellrum som står tomma. Nu har bolaget tagit in 3 miljoner kronor i riskkapital och lansering på bred front väntar.

Idén till tjänsten föddes 2015, när Timothy Walentynowicz och Fredrik Jones började diskutera branscher där prissättning sätter käppar i hjulen för optimalt tillvaratagande av resurser.
 
Värst ställt var det med taximarknaden, tyckte de – med efterfrågestoppar som framför allt är koncentrerade till rusningstider.
 
“Vi hoppade in i femtio bilar mitt på dagen och började förhandla och det visade sig att alla chaufförerna var benägna att köra till fast pris, fast till lägre taxa. Det var vårt enkla proof of concept”, berättar medgrundaren Timothy Walentynowicz.
 
I samma veva såg de taximarknaden invaderas av aktörer som Uber, Lyft och Cabonline.
 
Men de hade också börjat snegla på ett annat segment: hotellbokningar.
 
“Globalt ligger beläggningen av hotellrum på 60 procent – 40 procent av alla hotellrum står alltså tomma. Vi började intervjua hotellägare och det visade sig snabbt att många är rädda för att exponera sina varumärken i fel sammanhang. Grand Hôtel vill inte erbjuda några “pang-priser””, säger Timothy Walentynowicz.
 
Inspirationen till den egna tjänsten, Dib hotel, hämtade de från amerikanska Name your price, som senare skulle köpas upp av bokningsjätten Priceline group.
 
Idén: som kund anger du dina krav och vad du är beredd att betala för ett hotellrum – och hotell som är anslutna till tjänsten får slå till om de vill.
 
“Det här ger hotellen möjlighet att sälja ut sin överkapacitet utan att exponera sitt varumärke mot någon annan än dig som enskild kund”, säger Sammy Pergament, som sedan årsskiftet arbetar som vd i bolaget.

Sammy Pergament sålde nyligen en teknik för smarta hörlurar till giganten Samsung,
 
I höstas tog bolaget bakom Dib hotel, Dib services AB, in 3 miljoner från Oscarson invest, med Mekonomen-vd:n Pehr Oscarsson bland delägarna.
 
Pengarna ska bland annat användas till marknadsföring och för att förbättra den artificiella intelligens som förutser hur sannolikt det är att olika hotell kommer acceptera ett visst bud innan det läggs.
 
“Vår målsättning är att innan årets slut vara uppe i 1000 bokningar per månad och täcka de främsta europeiska resmålen för skandinaver”, säger Sammy Pergament.
 
Hittills finns ett hundratal anslutna hotell i Skandinavien och Balkan.

Dib hotel grundades 2015 av Timothy Walentynowicz och Fredrik Jones.

Läs mer