Sök

Netflix växer kraftigt i Norden – men unga väljer Youtube-klipp

NetflixYoutube

Chris Pizzello/TT

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Netflix fortsätter att växa bland strömningstjänserna – men bland unga är det Youtube som dominerar.

Enligt Mediavisions rapport över den nordiska strömningsmarknaden ser ungefär en tredjedel av hela Nordens befolkning på strömmad video. Det är en ökning med 30 procent jämfört med förra året och marknaden för strömmad video är större än någonsin.

Även nordiska tv-bolag har hakat på den digitala trenden, men siffrorna visar att de har tappat mot amerikanska företag som Youtube och Netflix. Netflix går, som Breakit tidigare berättat, som tåget och fortsätter att vara den största betalningstjänsten och når i dag över två miljoner hushåll i Norden.

Youtube är däremot den helt klart största strömningstjänsten, särskilt bland unga. Personer mellan 15 och 24 lägger lika mycket tid på Youtube som de gör på alla traditionella tv-kalaner sammanlagt. De hinner också se betydligt fler klipp per dag än äldre tittare.

Men också äldre åldergrupper har hittat fram till den tio-årisfirande sajten. För 65-74-åringarna har den dagliga räckvidden nästan fördubblats jämfört med samma tid förra året.

“Det är en nyhet att Youtube nu är i nivå med några av våra största TV-kanaler när det gäller såväl räckvidd som tittartid. Det påverkar såklart både annonsörer och traditionella TV-aktörer”, säger Marie Nilsson, VD Mediavision i ett pressmeddelande.

Det verkar också finnas ett  ökat engagemang hos användarna som följer allt fler kanaler. De Yotubekanaler som fortsätter vara mest populära är de som faller inom områdena komedi, musik och spel. Men överlag verkar det ha skett en breddning i vilken typ av innehåll som konsumeras på Youtube. Kanaler som fokuserar på hälsa, skönhet och matlagning ökar mest. Att Youtube framöver även kommer att börja producera tv-serier och långfilmer verkar ligga i linje med den breddningen.

Läs mer