Sök

Facebooks Instant articles floppar – publicisterna flyr tjänsten

MetaInstant Articles

Helen Havlak, chef för publikengagemang på The Verge och Mark Zuckerberg, vd och medgrundare av Facebook. Foto: Esteban Felix/AP/TT samt press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

New York Times och Vice slutar använda tjänsten när intäkterna uteblir.

Instant articles, som gör det möjligt för tidningar och andra utgivare att snabbare ladda upp artiklar i Facebooks flöde, har polariserat medievärlden ända sedan lanseringen i maj 2015.

Några månader senare kom tjänsten till Sverige, och användes av bland annat Aftonbladet och Expressen. Då sågades den vid fotknölarna av Breakits krönikör Emanuel Karlsten.

Han menade att mediehusen, genom Instant articles, kröp upp i knät på sin värsta fiende, alltså Facebook.

“Det är rätt obehaligt att fundera på vad som händer när en ensam aktör (Facebook reds. anm.) får så stor makt över internets alla centrala funktioner”, skrev Emanuel Karlsten .

Nu har två år snart passerat sedan lanseringen – och klart är att formatet inte verkar ha fått något större genomslag. I en stor genomgång av tjänsten har sajten The Verge nu fått fram att en rad amerikanska mediejättar har hoppat av.

Det handlar om bland annat New York Times, Vice Media och LA Times som nu övergivit formatet.

Hela syftet för medier med Facebook är att nå alla användare som finns på plattformen. Men enligt The Verge har inte Instant articles gett större räckvidd än länkar till vanliga artiklar.

“Artikelvisningar från Facebook låg mer eller mindre still 2016, men Instant articles utgjorde en större del av trafiken över tid. Sett i det ljuset har Instant articles helt enkelt ersatt en typ av visning med en annan, mindre lönsam visning”, skriver the Verge och referar till en presentation från bolagets egen chef för publikengagemang Helen Havlak.

Läs mer