Sök

Annonssamarbete med BERGHS

Ljudmediets återkomst, AI i musik och bakgrunden till Dobermans geniala app

Berghs School of Communication

Olle Forneus och Gaby Backman

Breakit

Breakit

Berghs-studenterna Olle Forneus och Gaby Backman levererar en rad spaningar från techfestivalen South by Southwest.

Hungriga på nya trender och vetgiriga som få lyckades vi få dispens från skolan och reste till Austin och den gigantiska techfestivalen South by Southwest (SXSW). Väl framme möttes vi av ett gråmulet Texas och insåg snabbt att vi hade lyckats pricka in ungefär hälften av Austins mycket få årliga osoliga dagar.

Men vad gjorde det när vi åt gudomligt god avokado minst en gång om dagen och blev matade med massvis av intressanta innovationer, möten och spännande insikter istället?

Självklart var det mycket AI på SXSW – vad sägs exempelvis om ett program som mäter flertalet demografiparametrar på butikskunder och som även kan läsa av hur de mår och reagerar i olika situationer? https://www.berghs.se/artiklar/berghs-pa-sxsw-questology/

Eller att det snart troligtvis finns AI för artister som kan sköta marknadsföringen med fansen så att varje fan får ett personligt bemötande? (https://www.berghs.se/artiklar/berghs-pa-sxsw-allt-kommer-att-vara-ai

Likaså, snart är det kanske inte heller längre ett önsketänkande att få höra hur ens avlidna favoritartists nästa musikstycke skulle ha låtit.

Och om du trodde du att radio var att utdöende medium har du helt fel, skärmlösa produkter spås bara att växa och växa? https://www.berghs.se/artiklar/berghs-pa-sxsw-sveriges-radio-om-framtidens-radio/

Du har säkert hört historier om hur småbarn som försöker swipa på skärmar som inte har touchscreen – detta är old news, nu börjar nästa generations småbarn prata med produkter som inte är röststyrda (än)!

Under ett långt och mycket intressant samtal med Dobermans vd Lisa Lindström och Yvette Englund från New York-kontoret berättade de varför man ska åka till SXSW utan att köpa sig en badge och varför de skapat deras nya uppmärksammade app som mäter hur mycket män respektive kvinnor talar i möten. https://www.berghs.se/artiklar/berghs-pa-sxsw-doberman-alskar-gender-equality/

Vi sprang även på den ypperligt vackra gula Spectacles-automaten mitt i centrala Austin och resultatet av den geniala marknadsföringen från Snap Inc. gick inte att ta miste på – nyfikenheten och fascinationen bokstavligen lyste i ögonen på de som fick syn på automaten. https://www.berghs.se/artiklar/berghs-pa-sxsw-yay-en-spectacles-automat/

Läs alla reportage från vår resa: https://www.berghs.se/artiklar/tag/sxsw/

/Olle Forneus och Gaby Backman, Berghs-studenter som läser Digital Strateg / Digital Kreatör.

Det här är ett sponsrat inlägg. Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer