Sök

Tröttnade på hetero-film – startade Gazenet för hbtq-publiken

Gazenet

Gazenet-grundaren Jimmy Sehlin (t.v.). Foto: Jonas de Lange, samt Istockphotos.

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Han beskriver sin filmstreamingtjänst som ett “gay-Netflix”.
Nu jagar Jimmy Sehlin ny finansiering – och siktar på Norden-lansering.

Idén bakom Gazenet är enkel: En filmstreamingtjänst där allt innehåll lyfter hbtq-frågor. I dag består katalogen av runt 150 filmer, varav ungefär hälften kommer från Europa.

Här ryms alltifrån storfilmer som "Brokeback mountain" till betydligt smalare titlar.

“Som gay är jag själv en del av målgruppen och jag såg att det var svårt att få tag på den här typen av filmer och program lagligt”, säger medgrundaren Jimmy Sehlin, som lanserade Gazenet i fjol.

Han såg också en köpstark målgrupp med många så kallade early adopters, alltså personer som är tidiga med att haka på nya trender och tjänster.

“Det här är dessutom inte ett fritidsintresse, utan en livsstil. Det är inte som att brinna för segling eller hockey”, säger han.

Sett till att runt tio procent av befolkningen identifierar sig som hbtq-personer är det potentiella kundunderlaget inte att fnysa åt.

“Då räknar vi inte heller med friends och allies. Det finns en fantastisk potential. Se på qx.se, som har runt 90.000 unika besökare i veckan. Det ger ett hum om att det går att jobba med målgruppen”, säger Jimmy Sehlin.

Utgångspunkten är tydlig: Gazenet är vare sig något politiskt projekt eller en välgörenhetsinsats. Målet är att nå 25.000 betalande svenska prenumeranter på några års sikt.

“Dessutom hoppas jag snart kunna öppna i hela Norden, något som inte är några problem alls rent tekniskt. Det handlar om rättigheter och då behöver vi mer kapital, det är inte jättekomplext egentligen".

För som Jimmy Sehlin, som har en bakgrund i tv-världen, konstaterar: Film- och tv-branschen är “förbannat dyr”.

I dagsläget snittar tjänsten på 600 betalande prenumeranter i månaden. Nu jagar de ny finansiering.

Sett i backspegeln borde de satt igång tidigare med både marknadsföring och kapitalanskaffning, konstaterar Jimmy Sehlin. När plattformen väl var färdigbyggd och de första filmrättigheterna säkrade fanns knappt några pengar kvar till marknadsföring.

“I gaybranschen sprids rykten snabbare än klamydia och jag trodde verkligen att det skulle rulla på bara genom word of mouth. Men vi dränks av information och det är svårt att etablera ett varumärke", säger Jimmy Sehlin.

Nu väntar fotarbete.

“När vi lanserade på Pridefestivalen i Stockholm förra året lade vi egentligen hela vår befintliga kundbas. I sommar ska vi ska vara ute på så många pridefestivaler vi hinner”, säger Jimmy Sehlin.

Ett överhängande hot mot nischade Gazenet är så klart vad streamingjättar som Netflix och HBO väljer att göra.

“Om Netflix skulle ha ett hyfsat stort innehåll för den här målgruppen och jobba aktivt med det här innehållet tror jag inte att nischad tjänst som den här skulle överleva. Folk har redan Netflix och i slutändan är det innehållet man vill åt”, säger Jimmy Sehlin.

En osäkerhet han helt enkelt får leva med.

“Vad ska man göra? Jag måste tänka här och nu. Kolla bara på tekniken, plattformen vi byggde för ett år sedan måste redan uppdateras. Men du kan inte bara vänta hela tiden, det gäller också i business".

LÄS MER: Lansera ett nytt varumärke – här är mina 10 största misstag och viktigaste lärdomar

Läs mer