Sök

Efter investeringen från Avicii – nu siktar Bambuser mot börsen

BambuserVideoLivestreaming

Foto: Istock

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Trots en stor hajp vid lanseringen har livevideo-tjänsten Bambuser inte fått det stora lyftet. Nu uppger bolagets vd att företaget ska noteras.

Svenska Bambuser blev rejält hajpat under när bolaget lanserade sin teknik för livesänd video över nätet. Företaget har också fått investerarnas kärlek. 

I slutet av förra året plockade Bambuser in 14 miljoner kronor i en nyemission där den svenska musiktjärnan Avicii deltog. Utöver hans bolag har även riskkapitalbolagen LMK Forward, Bluewise och Muirfield investerat. 

Nu uppger sajten Nyemissoner.se att Bambuser ska till börsen. 

”Vi har nu fått bekräftat från deltagare på Aktiespararnas event i början av april 2017 där Bambuser deltog att Bambuser ska notera sig på First North. Memorandum ska släppas den 10 april”, skriver sajten

När Breakit når Bambusers vd Hasse Eriksson på fredagsmorgonen bekräftar han uppgifterna.

”Vår ambition är att notera bolaget under våren och vi tittar i första hand på First North”, säger han.

Bambuser har av allt att döma inte fått det stora lyftet. De senaste åren har företaget gått med förlust, och omsättningen har stannat kring omkring 10 miljoner kronor. 

Så vad är Bambusers problem? Analysen är tämligen lätt att göra. Och Bambuser har transparent nog skrivit det rakt ut i sin senaste årsredovisning. 

”Facebook, Twitter, Google, Amazon och Disney har alla investerat aggressivt i sina livevideostrategier”, står det. 

Bambuser, som en gång i tiden var ganska ensamma i sin nisch, utmanas av världens största sociala medier. 

Sedan bolaget grundades 2007 har konkurrensen skruvats upp rejält. Twitters live-app Periscope och inte minst Facebooks storsatsning på livevideo har drastiskt stöpt om förutsättningarna på marknaden.

Enligt det senaste bokslutet omsatte Bambuser 10,1 miljoner kronor under det räkenskapsår som slutade i juni 2016. Förlusten blev 3,7 miljoner. Värt att notera är också att bolaget under året aktiverade utvecklingskostnader, för egen räkning, för 3,8 miljoner kronor.

Nu satsar Bambuser hårt på att marknadsföra sin tjänst Iris, som enkelt uttryckt är en premiumtjänst för mediebolag och andra som vill sända video live. Bland kunderna finns enligt Bambusers sajt NRK, Aftonbladet och Mittmedia.

”Vi har svängt hela bolaget 180 grader från en konsumenttjänst till en tjänst riktade till alla företag som använder sig av mobil live-video i sin verksamhet. Sedan slutet av förra året har vi två nya produkter på plats där den primära målgruppen är mediebolag runt om i världen”, säger Hasse Eriksson.

Läs mer