Alexander Pärleros: "Har växt enormt snabbt – behöver mer wifi"

Ett snabbväxande företag kan förlora 96 000 kronor om året på teknikstrul – bland annat otillräcklig wifi. Några som drabbats är startupen Pensionera och delägaren Alexander Pärleros.

Att växa från en eller två personer till ett helt gäng är en stor bedrift. Men det kan också komma med utmaningar man inte alltid tänker på.

Ett av de vanligaste problemen är att internetuppkopplingen börjar strula. Det är något fintechbolaget Pensionera råkat ut för, efter att de gått från fem till 30 medarbetare på ett halvår.

”När vårt wifi inte fungerar brukar vår vice vd ta sin cykel och cykla till närmsta butik och köpa en 4G-dongel. Sen placerar han ut den på strategiska platser”, säger entreprenörsprofilen Alexander Pärleros, en av delägarna, i filmen du kan se här ovan.

Problemet är att 4G-donglar stör varandra. Så ju fler de lägger till, desto sämre blir det.

”Jättevanligt bland startups”

Pensionera är inte ensamma om problemet med strulande uppkoppling, menar Daniel Stark, affärsstrateg på Telia och en av två som driver podden Digitalisterna.

”Det är jättevanligt. Det finns två saker startups har gemensamt: dels har de inte tid att tänka på sådana här saker, dels kräver de mycket mer wifi än andra företag”, säger han.

Teknikstrul leder såklart till frustration och stress. En undersökning bland entreprenörer av Telia och Schibsted Content Studio visar att 43 procent tappar tid och produktivitet när datorerna krånglar, 36 procent blir frustrerade och mer än var femte blir stressad och tappar fokus.

”Startups är ofta duktiga på att bygga sin produkt men inte infrastrukturen runtomkring. När den inte är på plats är risken stor att tappa momentum och fart”, säger Daniel Stark.

Kan kosta 96 000 kronor om året

Det i sin tur kostar pengar. För ett snabbväxande företag med 30 anställda kan notan för teknikstrul landa på 96 000 kronor om året och totalt rinner det ut 14,5 miljarder kronor om året från svenska företag, visar siffror från Telia.

För att lösa problemet har Telia tagit lanserat tjänsten Din personliga tekniker. Du får då en person som hjälper till med allt från hårdvara till appar och program – på telefon, mejl eller genom fjärrstyrning av din dator. Det är gratis för Telias kunder – och gäller problemet produkter från andra företag betalar du ett fast arvode som bestäms i förväg.

”Men vi tar bara betalt om vi löser utmaningen", säger Daniel Stark. "Vi blir de mindre bolagens IT-avdelning och gör att du som kund kan fokusera på det du är bra på."

Det här är en sponsrad artikel från Telia, den nya generationens telekombolag. Läs mer om tjänsten Din personliga tekniker här – och boka kostnadsfritt din egen tekniker. 

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Advertisement
Läs fler artiklar
LÄS MER