Sök

Avito-grundarna och Uber-investerare köper in sig i modesajten NA-KD

Nakd

Jarno Vanhatapio, Jonas Nordlander och Filip Engelbert. Fotograf, vänstra bilden: Niclas Elmrin

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Nästan alla svenska techinvesterare verkar vilja vara med i NA-KD. Nu kliver även Avito-grundarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander in i ägarlistan.

Strax efter årsskiftet stod det klart att e-handelsentreprenören Jarno Vanhatapios nya modesatsning NA-KD fått in 140 miljoner kronor i riskkapital från tungviktare som Northzone och Eequity.

Nu kan bolaget välkomna ytterligare ett gäng välkända ägare. De svenska grundarna av den ryska Blocket-klonen Avito, Jonas Nordlander och Filip Engelbert, har köpt in sig i bolaget. De köper befintliga aktier.

“Vi har under senare tid gjort ett antal investeringar i bolag med god teknikhöjd där vi ser möjlighet till stor impact för konsumenter och samhället. Vi har emellertid varit relativt restriktiva kring investeringar i e-handel då området är starkt konkurrensutsatt med tunna marginaler. I NA-KD har vi sett något vi inte stött på tidigare, en starkt socialt driven försäljning, korta interna processer från idé till produkt och oerhört stark tillväxt. Vi tror också oerhört starkt på Jarno och teamet bakom honom, det ska bli skitkul att få följa bolaget vidare”, kommenterar duon.

Grundaren Jarno Vanhatapio kommenterar de nya ägarna på följande vis:

"Det Jonas och Filip har skapat med Avito är beundransvärt och jag hoppas att de kan hjälpa oss med insikter och kompetens kring tillväxt och bolagsbyggande men även komma med spetskompetens för det östeuropeiska området som för oss är ett tillväxtområde", säger han.

Bland de nya investerarna återfinns även amerikanska FJ Labs, som bland annat investerat i Uber och Alibaba. Det är den första icke-svenska investeraren som kliver in i modebolaget.

Så sent som igår kunde Breakit avslöja att FJ Labs även investerat i svenska Fishbrain.

"FJ Labs med Jose och Fabrice i spetsen är också väldigt erfarna bolagsbyggare och de är även erkänt duktiga investerare med ett flertal lyckade investeringar bakom sig, bland annat i Uber och Alibaba. Jag ser fram emot att samarbeta med dem gällande USA expansionen som tids nog kommer att göras fokuserat och uthålligt".

NA-KD är Borås-sonen Jarno Vanhatapios tredje entreprenörsresa inom e-handel. För 14 år sedan grundade han klädsajten Nelly och 2013 startade han Zoozoo, som säljer djurmat på nätet.

NA-KD:s affärsmodell går liksom Nellys i grund och botten ut på att sälja kläder online – men NA-KD har skruvat på modellen för att göra den mer modern.

Dels fokuserar bolaget väldigt mycket på sociala medier och så kallade influencers i sin marknadsföring. Dessutom erbjuder NA-KD en onlineplattform som andra e-handlare kan sälja sina produkter på i stället för att bygga en egen sajt. NA-KD har utöver det också fysiska pop up-butiker.

Utöver ovan nämnda investerare har e-handelsföretaget tidigare lockat till sig ytterligare ett gäng prominenta svenska affärsänglar som Mojang-chefen Jonas Mårtensson, Collector-grundaren Lena Apler och IT-veteranen Magnus Emilson.

Apropå marknadsföring i sociala medier, som NA-KD har specialiserat sig på, så kan vi varmt rekommendera läsning av den här guiden om hur varumärken ska göra när de börjar sprida innehåll på Snapchat.

Läs mer