Sök

Danads skriver avtal med amerikanska musik-appen Shazam

WellstreetDanadsShazam

T.h: Peo Persson, grundare av Danads.

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Svenska Danads landar amerikanska musikigenkänningsappen Shazam som ny kund.

Adtechbolaget Danads levererar ett bokningssystem, riktat till publicister och medieföretag, som låter deras annonsörer sköta annonsköpen själva.

I december i fjol meddelade bolaget att man slutit avtal med två amerikanska storbolag. Ett av dem är musikigenkänningsappen Shazam, meddelar Danads i dag.

I praktiken innebär affären att Danads bygger en självbetjäningslösning för annonsörer som vilja köpa utrymme i appen. Tjänsten ska komplettera Shazams befintliga annonseringsvägar.

“Det här är en fantastisk kund. Appen har en miljard nedladdningar och varje dag görs 20 miljoner shazam-sökningar. De är otroligt stora för oss och en fantastisk kontakt på den amerikanska marknaden”, säger Danads produktchef Peo Persson.

Vad affären kommer innebära ekonomiskt återstår att se, menar han.

“Det som händer nu är att Shazam i sin tur går ut och skriver avtal med sina kunder så att de kan börja använda plattformen”, säger Peo Persson, som berättar att bolaget skrivit avtal med flera ytterligare amerikanska aktörer.

“Och vi för just nu dialog med några av USA:s största publicister, även sådana med internationell marknad.”

Danads tog i fjol in 17 miljoner kronor i riskkapital. Största investeraren var svenska investmentbolaget Wellstreet.

Läs mer