Sök

Jackpott för Sveriges största tv-kanal när spelmonopolet faller

TV4-Gruppenspelbranschen

Casten Almqvist, vd för TV4-gruppen. Foto: Fredrik Sandberg/TT samt Istockphotos.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

De har missat hundratals miljoner – varje år. När spelmonopolet faller blir TV4 den största enskilda vinnaren.

Tänk dig att sitta med en guldhand vid ett pokerbord, men inte få vara med och spela. Ungefär så kan situationen för Sveriges största kommersiella tv-kanal beskrivas när det gäller spelet om de utländska spelbolagens marknadsföringsmiljarder. 

Bonnierägda TV4-gruppen är landets ohotat största spelare när det kommer till tv-reklam. Med bakbundna händer har de fått se på när konkurrenterna Discovery (Kanal 5) och MTG (TV3) fyllt sina reklamblock med filmer från Mr Green, Betsson och Nordic Bet för att nämna några. 

De utlandsregistrerade, oreglerade, spelbolagen omsätter 5,1 miljarder kronor i Sverige – kanske mer – enligt Lotteriinspektionen. 

Samtidigt pumpar de in miljarder i reklam. En stor del av dessa pengar hamnar i svenska tv-kanaler.

MTG och Discovery har kunnat runda den svenska lagstiftningen, där det så kallade främjadeförbudet sätter stopp för svenska medier att införa reklam för utländska spelbolag, genom att de sänder från Storbritannien. 

TV4 har däremot tvingats rata spelannonsörerna. Den stora spelutredningen, som föreslår ett licenssystem som i teorin begraver det svenska spelmonopolet – i praktiken redan krossat av gränslösa spel över internet som fenomen – öppnar nämligen för att TV4 kan börja ta del av den lukrativa annonsmarknaden. 

De oreglerade utlandsregistrerade spelbolagen ska regleras via ett licenssystem. Främjandeförbudet är därmed ett minne blott, då alla reglerade spelbolag kommer att kunna marknadsföra sig i Sverige (givetvis inom vissa gränser).

Förutom Sveriges medborgare, som enligt utredningen ska berikas med omkring en miljard kronor årligen till statskassan via en skatt, är TV4 sannolikt den enskilt största vinnaren om utredningens förslag genomförs. 

”Vi är givetvis för att det bör råda neutral konkurrens både mellan spelbolag och på annonssidan. Det har varit en orimlig situation där vi som enda media inte har kunnat sända ut reklam för spelbolag”, säger Magnus Törnblom, ansvarig för företagskommunikation på TV4. 

Bolaget ger inga uppskattningar på hur stora extraintäkter speljackpotten kan ge. Det är också snudd på omöjligt att räkna ut. TV4-gruppens flaggskepp, TV4, är ofta slutsålt. Men i nischkanalerna, samt inte minst i TV4 Play som har 2,8 miljoner registrerade onlineanvändare, finns garanterat annonslager att kränga.

Sannolikt handlar det om hundratals miljoner som TV4-gruppen, med vd:n Casten Almqvist i spetsen kan casha hem.

Här är några siffror som stöder den tesen.

• De utländska spelbolaget 2,3 miljarder brutto (exklusive rabatter) på reklam 2015. Reklamen gäller framför allt internetspel om pengar.

• Den absoluta merparten av den summan lades på tv-reklam. TV6 (MTG) har historiskt sett varit en storvinnare, då kanalen är stark hos yngre män. 

Så vad händer nu? Regeringens avsikt är att lämna en proposition till riksdagen hösten 2018.

Utredningen föreslår att den nya lagstiftningen ska träda i kraft 1 jan 2019.

Läs mer