Konkurrent utnyttjar annonsörernas Youtube-bojkott

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

"Det finns ett säkrare sätt för varumärken att maximera sin räckvidd"

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

I spåren av att flera storföretag valt att bojkotta annonsering på Youtube på grund av att annonser har visats i anslutning till extremistiskt innehåll sticker musikvideoleverantören Vevo ut hakan att annonsering hos dem är säkrare, rapporterar Recode.

Vevo distribuerar bland annat till Youtube där de har en undersida, men levererar även material till andra sajter.

"Jag tror att Youtube kommer att vidta åtgärder för att ta tag i problemen. Med det sagt, så tror vi att det finns ett säkrare sätt för varumärken att maximera sin räckvidd med tryggheten i att veta vem och vad de finns i anslutning till", skriver Vevo:s säljchef Kevin McGurn i ett blogginlägg.

Analysfirman Nomura Instinet bedömde nyligen att Google kan komma att förlora upp till 750 miljoner dollar, motsvarande nästan 6,6 miljarder kronor på grund av den pågående Youtube-bojkotten av flera storföretag. Summan motsvarar 7,5 procent av Youtubes intäkter som väntas uppgå till 10,2 miljarder dollar för helåret 2017. Fem av de 20 största amerikanska annonsörerna står för 7,5 procent av amerikanska annonser.

Några av storbolagen som bojkottat annonsering på Youtube efter det inträffade är Marks & Scencer, HSBC, Lloyds, RBS, McDonald’s, L’Oreal, Audi, BBC, O2, the Royal Mail och Domino's Pizza.
 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel