Breakit - Anders Hansen: Det finns två saker som har effekt mot din stress

Anders Hansen: Det finns två saker som har effekt mot din stress

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
30 mar 2017, kl 17:53

Anders Hansen, författare, överläkare i psykiatri och civilekonom, reder ut vad vi egentligen vet om entreprenörskap och stress – och hur man som entreprenör undviker att gå in i väggen.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
30 mar 2017, kl 17:53

Entreprenörslivet kan se glammigt ut men har en baksida som det sällan pratas om. Breakits artikelserie "Startuplivets baksida" har under veckan visat hur de svenska startupgrundarna mår – egentligen. Bland annat visar Breakits entreprenörs-enkät att 4 av 10 uppger att deras psykiska hälsa har påverkats negativt sedan de blev entreprenörer.

Men det resultatet speglar enbart 50 techentreprenörers hälsa. Hur representativt är det för hur entreprenörer generellt sett mår?

Breakit har pratat med Anders Hansen, som skrivit boken "Hjärnstark", som behandlar just ämnet stress och välmående. Han är överläkare i psykiatri vid Karolinska institutet och dessutom civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. 

Anders Hansen känner inte till någon forskning som specifikt har tittat på entreprenörers psykiska hälsa eller risk för utbrändhet. Däremot tror han att den typ av människor som väljer att sikta högt och bli entreprenörer generellt sett har en högre stresstålighet jämfört med befolkningen i stort. 

”Det är ofta väldigt drivna människor, som har en hög tolerans för stress”, säger Anders Hansen. 

Han poängterar att det finns positiva effekter av stress. Den kan få oss att skärpa oss, tagga till och bli med produktiva. Men långvarig stress, utan nödvändig återhämtning, kan få motsatt effekt. 

”Då talar vi ofta om månader, eller år. Ett varningstecken är om du inte känner dig utvilad efter helgen, eller efter en semester”. 

Vissa klarar dock av till synes omänskliga arbetsbördor i högt tempo under lång tid. Anders Hansen pekar på att forskning tyder på att hur vi tål stress och press kan vara delvist genetiskt betingat. 

För den som känner att man är på väg att gå in i väggen, drabbas av utmattning eller depression har Anders Hansen två mycket konkreta råd vid sidan av att trappa ner på tempot.

”Det finns två saker som visats ha väldigt tydligt effekt mot stress i forskning. Det är KBT och fysisk träning”, säger han.

KBT, kognitiv beteendeterapi, används brett i vården och terapin går bland annat ut på att försöka identifiera vilka tankemönster och tankesätt du har när du mår dåligt. Målet är att lära hjärnan och kroppen att bryta mönstret. 

När det kommer till fysisk träning är pulshöjande träning, minst 30 minuter två till tre gånger i veckan, tillräckligt.

Jobbar du hårt? Här är 7 tecken på att du är på väg att bränna ut dig.

STARTUPLIVETS BAKSIDA

Entreprenörer ses som vår tids rockstjärnor. Men i själva verket är livet som egenföretagare ofta slitsamt och utan lön för mödan. I artikelserien Startuplivets baksida rapporterar Breakit om de tuffa delarna av entreprenörslivet. Erfarna företagare vittnar om ångest, enorm stress, kärv privatekonomi, förstörda relationer och om misslyckade satsningar. Läs alla delarna i serien här.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel