Sök

Hans Powerpoint-dödare får 1 miljon nya kunder - i månaden

Prezi

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Okände svenske entreprenören som bygger miljardföretag i Silicon Valley.

Aldrig hört talas om Peter Arvai? Det hade inte jag heller för någon månad sedan. Men sedan sprang jag på affärsängeln Magnus Bergman. Han var en av de första externa investerarna att nosa upp den svenska tech-succén Truecaller. Som journalist jagar man alltid efter nästa nya svenska startup med global potential och självklart passade jag på att fråga Magnus om tips.

Det var då han berättade om Peter Arvai, den tidigare Karlskogabon som byggt upp ett miljardbolag i Silicon Valley som få svenskar känner till. 

”Peter Arvai är verkligen en fantastisk entreprenör”, konstaterade Magnus Bergman.

Några veckor efter vårt samtal får jag kontakt med Peter Arvai via Skype. Hos honom är det tidig morgon och det väntar en dag fullspäckad av möten. Arbetstempot är högt och Peter Arvai uppskattar att han jobbar mellan 12 och 14 timmar veckans alla dagar.

”Jag har väldigt få helger lediga. Det är en sak som skiljer Silicon Valley från Stockholm. Här jobbar folk på ett helt annat sätt. Drar du igång något så jobbar du dag och natt oavsett vilken dag i veckan det är”, säger Peter Arvai.

Tillsammans med Péter Halácsy och Adam Somlai-Fischer lanserade han Prezi i början av 2009, bara några månader efter att den värsta finanskrisen i modern tid brutit ut.

”Då var det ingen med vett i huvudet som ville finansiera oss. Jag jobbade själv utan lön i ett och halvt år”, säger Peter Arvai.

Idén var att erbjuda ett innovativt verktyg för muntliga presentationer. Redan från start blev jätten Microsofts program Powerpoint tuffaste konkurrenten. Men till skillnad från Powerpoint som bygger på att presentationen delas upp i en rad olika sidor består Prezi bara av en sida. Från den kan användaren sedan zooma in och ut på olika delmoment.

”Adam är från början konstnär som jobbade med olika typer av interaktiva installationer och det är hans lösning som vi sedan byggde vidare på och gjorde mer användarvänlig”, säger Peter Arvai.

Han är född och uppväxt i Karlskoga och utbildad på KTH i Stockholm men båda hans föräldrar är från Ungern. Péter Halácsy och Adam Somlai-Fischer är också ungrare. När de drog igång Prezi beslutade de sig snabbt för att bygga upp verksamheten med Budapest som bas.

”Ända sedan jag var barn har jag fått höra att allt är dåligt i Ungern. Inga bra jobb, dåligt betalt, inga framgångsrika företag. Samtidigt såg jag ett land med otroligt smarta och kreativa människor som bara behövde inspiration till att tro på sig själva. Jag tror att det är många unga i Ungern idag som ser en möjlighet att bygga en ny image för Ungern och jag ville bidra till detta”, säger Peter Arvai.

Tidigt bestämde sig också de tre grundarna för att också etablera Prezi i Silicon Valley:

”Det var ett strategiskt val. Jag visste att vi hade en fantastisk tjänst men var rädd att det skulle gå för oss som för finska Jaiku. De var före Twitter men blev omsprungna för att de inte fanns på plats i Silicon Valley”, säger Peter Arvai.

Efter drygt ett år av utvecklingsarbete lanserades Prezi (som betyder presentation på ungerska) och tillväxten blev explosiv direkt. Prezi bygger på en slags freemium-modell som innebär att tjänsten är gratis att använda så länge du låter alla andra användare ta del av dina presentationer. För den som vill behålla sina presentationer för sig själv finns en premiumversion där det också finns en del extrafunktioner. 

Idag har Prezi över 55 miljoner användare och antalet ökar med drygt 1 miljon per månad. En betydande del av gratisanvändarna konverteras varje månad över till premiumversionen. Prezi har haft ett positivt kassaflöde sedan år ett.

Peter Arvai vill inte gå in på några omsättningssiffror men pekar på att bolaget har över 250 personer anställda vilket rimligtvis indikerar en omsättning på flera hundra miljoner kronor. En annan datapunkt som befäster att Peter Arvai är en av Sveriges framgångsrikaste techentreprenörer är intresset från riskkapitalbolagen. Ett av världens framgångsrikaste riskkapitalbolag, Accel Partners samt konferensjätten Ted Talks, finns bland ägarna. Totalt har Prezi tagit in motsvarande 610 miljoner kronor i riskkapital.

Fortfarande har dock han och de två andra medgrundarna kontrollen över Prezi. Peter Arvai känner sig långt ifrån färdig med bolaget.

”Vi tror att det finns 2 miljarder människor som behöver hjälp att förbättra sitt sätt att berätta och presentera sina historier. Det är den potentialen vi ser”, säger Peter Arvai.

Läs mer