Musik och affärer – så kan vår köpvilja påverkas av låtarna som spelas

Breakit - Musik och affärer – så kan vår köpvilja påverkas av låtarna som spelas
Foto: Istockphotos
Gustaf Rosensköld
Gustaf Rosensköld
Reporter

Skräddarsydd bakgrundsmusik kan få försäljningen öka. Men fel musik kan ge motsatt effekt, enligt en ny stor studie.

Gustaf Rosensköld
Gustaf Rosensköld
Reporter

Att förse butiker med bakgrundsmusik är en bransch som har lockat flera svenska techbolag – och en hel del riskkapital. I februari tog Spotify-delägda Soundtrack your brand exempelvis in motsvarande 197 miljoner kronor i jakten på att bli det bolag som kläd världens butiker och restauranger med ljud.

Med och slåss i samma nisch är bland andra Royal streaming, med Klarna-duon Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth bland medgrundarna.

Men finns det verkligen någon ekonomisk uppsida för butiker och restauranger med skräddarsydd musik?

Kanske. 

Enligt en ny studie som genomförts av HUI research och techbolaget Soundtrack your brand, kan musik både ha positiv och negativ effekt på en restaurangs försäljning.

Studien, som genomfördes under fem månader, har analyserat över 2 miljoner köp i 16 butiker hos en icke namngiven restaurangkedja. Man har bland annat studerat vad som händer med försäljningen baserat på vilken typ av musik som spelas.

Det är den största studien på området hittills.

Här är några av resultaten:

• Spellistor med en blandning av Spotify top 1000-låtar och mindre kända låtar som alla ansågs passa varumärket ledde till en försäljningsökning på 4,5 procent jämfört med att inte spela någon musik alls.

• Spellistor med slumpmässigt utvalda Spotify top 1000-låtar ledde till en minskning av försäljningen med 4,3 procent jämfört med att inte spela någon musik alls.

Sven-Olov Daunfeldt är professor i nationalekonomi och den som hållit i studien.

“Tittar man runt på hur restauranger och affärer använder musik upptäcker man att det som ofta spelas är slumpmässig populär musik, men studien visar att det kan finnas värde i att inkludera mer okänd musik som passar varumärket”, säger han.

I det här fallet fick restaurangkedjan lista värdeord som man tyckte passade in på varumärket. Dessa låg sedan till grund för låturval som gjordes av Soundtrack your brand.

Några generaliserbara resultat handlar det dock inte om.

“En nackdel med fältexperiment är att de alltid är kontextberoende. Effekten i en annan restaurang hade kunnat bli mindre eller större, likaså om någon annan hade valt låtarna”, säger Sven-Olov Daunfeldt, som samtidigt poängterar att han ville testa en affärslösning som finns på marknaden i dag.

“Sen får andra studier grotta ned sig i vad i den här låturvalsmodellen som de facto fungerar”, avslutar Sven-Olov Daunfeldt.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel