Sök

Lägger korten på borden – så mycket säljer Truecaller för

Truecaller

Nami Zarringhalam och Alan Mamedi, grundare Truecaller. Foto: TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Grundarna: ”Det finns inga planer på att ta in kapital”


Breakit avslöjade för några veckor sedan att familjen Wattin (med pengar från IT-succén Enator i ryggen) kommit in som ny storägare i Truecaller. Hittills har Truecaller fått in runt 600 miljoner kronor i riskkapital men nu finns inte längre något omedelbart behov av ny finansiering, säger vdn Alan Mamedi i en intervju med DI Digital som publiceras på tisdagsmorgonen:

”Vi har gått från att vara ett VC-backat bolag till att stå på egna ben. Det finns inga planer på att ta in kapital”, konstaterar Alan Mamedi.

I intervjun avslöjar han också att Truecallers omsättning ökade kraftigt under fjolåret i samband med att bolaget började sälja annonser. Försäljningen gick från 2,8 miljoner kronor 2015 till runt 50 miljoner kronor i fjol. Under 2017 är målet att dubbla försäljningen till 100 miljoner kronor, enligt Alan Mamedi. Han lämnar dock inga uppgifter om bolagets lönsamhet. Enligt Breakits källor har Truecaller varit lönsamt under de sista månaderna 2016.

Truecallers största markad är Indien där mer än hälften av användarna finns. På tisdagen lanserar Truecaller också en ny tjänst på den indiska marknaden som, enligt DI Digital, innebär att bolaget slår ihop två appar till en. I den nya appen ska användaren kunna ringa, skicka meddelande och uppge var hen befinner sig.

2015 redovisade Truecaller en förlust på 182,5 miljoner kronor.

Läs mer