Tweetdeck kan bli betaltjänst

Finwire / Breakit

Twitter överväger nya sätt att tjäna pengar och kan komma att införa en premiumversion av populära Tweetdeck.

Twitter överväger nya sätt att tjäna pengar och kan komma att införa en premiumversion av populära Tweetdeck.

"Vi genomför en undersökning för att bedöma intresset för en ny, mer förbättrad version av Tweetdeck. Vi genomför regelbundet användarundersökningar för att samla in synpunkter om människors Twitter-upplevelse och för att ta bättre beslut om produktinvesteringar, och vi utforskar flera sätt att göra Tweetdeck ännu mer värdefullt för professionella", sade bolaget i ett uttalande senare på torsdagskvällen.

Undersökningen ska ha skickats ut till "power users", alltså personer som använder Twitter väldigt mycket, och snappades först upp av journalisten Andrew Tavani. Efter att han lagt ut skärmdumpar på hur ett mer avancerat Tweetdeck-gränssnitt skulle kunna se ut bekräftade bolaget informationen.

Bland annat skulle en betalversion av Tweetdeck innehålla mer analysverktyg, något som skulle vara värdefullt framför allt för företag. Det skulle även bli möjligt att få alerts och se trender i informationsflödet på ett bättre sätt.

Tweetdeck är ett verktyg som köptes upp av Twitter 2011 för 40 miljoner dollar och som används för att hantera Twitter-flöden. Hittills har Twitter helt förlitat sig på annonsintäkter då hela tjänsten är gratis att använda, men framöver kan det alltså bli ändring på det om bolaget väljer att börja ta betalt av flitiga användare.

Inom media har allt fler aktörer valt att gå ifrån en modell med gratismaterial på nätet till att börja ta betalt. Inom sociala medier framkom till exempel den här veckan att publiceringsplattformen Medium, som drivs av Twitter-medgrundaren Ev Williams, ska införa en betaltjänst för 5 dollar per månad.

Twitter har totalt 319 miljoner månatligt aktiva användare runt om i världen.

Läs fler artiklar
LÄS MER