Sök

Arbetsförmedlingen satsade 100 miljoner på ny sajt – nu totalsågas den i läckt rapport

ArbetsförmedlingenPlatsbanken

Platsbankens siffror rasar i Arbetsförmedlingens interna KPI-rapport. Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT samt faksimil.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Arbetsförmedlingens egen granskning avslöjar katastrofsiffror.

Arbetsförmedlingens arbete med att bygga om sin sajt har kantats av problem. För ett år sedan avslöjades att den statliga myndigheten lagt ned 100 miljoner kronor på projektet men ändå tvingats dra ned på ambitionsnivån rejält. Från början var planen att skapa en helt ny webbplats men i slutändan blev det bara Platsbanken och ytterligare några kringtjänster på sajten som uppgraderades. Och för att få projektet i mål krävdes, enligt SVT Nyheter, ytterligare 20 miljoner kronor.

Totalt har alltså Arbetsförmedlingens utvecklingsarbete gått på cirka 120 miljoner kronor. I november lanserades den nya versionen av Platsbanken men tjänsten har långt ifrån blivit någon succé bland användarna.

I en intern rapport som Breakit tagit del av avslöjas att den så kallade kundnöjdheten halverats. Den nya Platsbanken introducerades i november och halvåret innan dess låg kundnöjdheten på runt 45 procent. Nu visar Arbetsförmedlingens egen granskning att antalet nöjda kunder rasat till 23 procent i februari 2017. Det är dessutom en minskning sedan januari 2017 med 4 procent.

Av undersökningen framgår också att 1 av 4 som besöker webbplatsen inte lyckas utföra det ärende som hen velat göra. Knappt hälften av sajtens besökare uppger att det är lätt att hitta den information som eftersöks.

Breakit har sökt de ansvariga på Arbetsförmedlingen för en kommentar som bett att få återkomma med ett svar.

En rad konsulter har varit inblandade i arbetet med Arbetsförmedlingens nya sajt. Enligt en granskning som reklamsajten Resumé tidigare gjort anlitades 31 olika leverantörer i den kritiserade digitala satsningen. Dessa leverantörer hade då fakturerat nästan 70 miljoner kronor för sina insatser. Bland annat hade den hajpade digitala byrån Doberman fått in nästan 10 miljoner kronor från Arbetsförmedlingen i form av olika konsultarvoden.

När uppgifterna om Arbetsförmedlingens kostsamma sajt avslöjades förra året reagerade bland annat Klarnas grundare och vd Sebastian Siemiatkowski kraftigt. Techprofilen erbjöd sig bland annat att själv finansiera bygget av en ny sajt till Arbetsförmedlingen. I ett Twitter-meddelande hävdade han att det inte borde kosta mer än 2 miljoner att skapa en ny webbplats.

Läs mer