Exklusiva släpp har varit ett av Apple Musics allra vassaste vapen i kampen om kunder. Huvudkonkurrenten Spotify har hittills valt en annan linje.
För artisterna innebär ett exklusivt släpp på Apple Music att denne missar en stor del av streamingpubliken. Det kompenseras genom affärsuppgörelser.
Hur mycket Apple Music betalat för att övertyga världsstjärnor som Drake för att rata Spotify har hittills varit okänt.
Men nu kommer en intressant datapunkt.
Chance the Rapper uppger att han fick 500.000 dollar, motsvarande 4,5 miljoner kronor, samt en gratis reklamfilm för att släppa sitt senaste mixtape ”Coloring book” exklusivt på Apple Music.
Denna exklusivitet skulle vara i två veckor.
Chance the Rapper avslöjade själv detta i en tweet, efter att hans integritet blivit ifrågasatt, en tweet som under helgen citerats av mängder med amerikanska medier.
Spotify har nu 50 miljoner betalande prenumeranter – läs en begåvad analays av läget inför börsnoteringen här.
I wanna clear things up. @apple gave me half a mil and a commercial to post Coloring Book exclusively on applemusic for 2 weeks https://t.co/dMWwptrHHH
— Lil Chano From 79th (@chancetherapper) March 17, 2017